Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Kotwicowiska w Chorwacji – gdzie i za ile?

Powiedzmy wprost: ciężko sobie wyobrazić żeglowanie w Chorwacji bez kotwiczenia w zatoce. Owszem, kierujemy się do portów i marin gdy pogoda nie sprzyja, potrzebujemy napełnić zbiorniki z wodą, podładować akumulatory lub po prostu pozwiedzać, ale chętniej, szczególnie w środku lata, spędzamy czas w zatoczkach, beztrosko nurkując i wypoczywając. Z przyjemnością siadamy do kolacji serwowanej na pokładzie pod niebem pełnym gwiazd, a rano, zaraz po przebudzeniu wskakujemy do ciepłego morza.

Cumowanie na boi lub kotwicy to również dobry sposób na obniżenie kosztów wakacji. Rosnące, z roku na rok, ceny portów i marin w Chorwacji, zachęcają do nocowania w zatokach, szczególnie w czasie letnich, ciepłych i bezwietrznych nocy.

Gdzie można kotwiczyć w Chorwacji

Urozmaicona linia brzegowa Chorwacji sprawia, że miejsc, w których można rzucić kotwicę, jest bardzo wiele. Wybieramy w tym celu zawietrzne zatoki z piaszczystym dnem i głębokością nie większą niż 10 metrów. Większość zatok, idealnych do kotwiczenia, została oznaczona w przewodniku żeglarskim po Adriatyku 888 portów i zatok oraz na mapach znaczkiem kotwicy.

Rzucenie kotwicy w takich miejscach zazwyczaj nie wiąże się z opłatami, pod warunkiem, że nie jest to teren parku narodowego lub krajobrazowego.

O tym jak poprawnie kotwiczyć dowiesz się z artykułu stawanie na kotwicy/kotwiczenie.

Kotwicowisko: 44°00’57.5″N 15°09’01.1″E wyspa Iż

Zatoka Landin 43°54’47.0″N 15°23’01.1″E z bojami na wyspie Paśman

Boje w Chorwacji – gdzie je znaleźć

Boje w Chorwacji znajdziemy w najbardziej popularnych zatokach, jak również w okolicach portów, gdzie ilość miejsc cumowniczych jest ograniczona. Z roku na rok wzrasta ich liczba. Szczególnie dużo pojawiło się ich w Środkowej Dalmacji. Są plany, aby w Parku Narodowym Kornati zakotwiczyć 350 boi w 37 miejscach. Z jednej strony to dobrze: cumowanie do boi szczególnie w nocy wydaje się bezpieczniejsze niż rzucanie własnej kotwicy. Z drugiej strony wiążę się to z konkretnymi opłatami.

Bojami najczęściej zarządzają porty lub prywatne osoby, którym przyznano koncesję. Zdarza się, że boje stawiane są również nielegalnie przez właścicieli restauracji, nie posiadających wymaganej koncesji. Niekiedy jest to tolerowane przez władze, innym razem nie. Jesienią 2017 roku kapitanat w Splicie usunął blisko 160 boi z 17 lokalizacji.

Koncesje na ustawienie boi zawierają konkretne współrzędne określające granice pola z bojami. Zarówno na tym obszarze, jak również w odległości do 150 m od jego granicy kotwiczenie jest zabronione. W niektórych miejscach możliwe jest kotwiczenie, gdy wszystkie boje są zajęte, ale wtedy pobierana jest opłata za kotwiczenie.

Kotwicowisko: 43°30’20.2″N 15°59’06.0″E wybrzeże środkowej Dalmacji

Jest kilka miejsc, w których możemy szukać informacji na temat boi w Chorwacji:

  • strona Ministerstwa Gospodarki Morskiej, Transportu i Infrastruktury Chorwacji. Możemy stąd pobrać listę koncesji  wydanych przez Ministerstwo na ustawienie boi w zatokach. Dokument ten podaje miejsce ustawienia boi, ilość boi, maksymalną cenę za postój, obszar objęty bojami i osobę, której udzielona została koncesja. Nie zawsze faktyczna ilość boi w zatoce pokrywa się z ilością na jaką została wystawiona koncesja. Ostatnia aktualizacja tego pliku miała miejsce 6 września 2017 (mimo że w nazwie pliku pojawia się 2014). Wydaje się jednak, że nie objęła ona zmian cen, które są mocno zaniżone.
  • blog www.anchoragesincroatia.net prowadzony przez Austriaka Wolfganga Götzingera. Przygotował on mapę wybrzeża Chorwacji  z naniesionymi portami, marinami oraz bojami. To bardzo przydatne narzędzie. Ostatnia aktualizacja pochodzi z października 2017.
  • aplikacja mysea – uzupełniana głównie przez użytkowników serwisu
  • słoweński przewodnik po Adriatyku www.enavtika.si/en/adriatic-guide. Znajdziemy tu nie tylko informacje o ilości i cenie boi w poszczególnych zatokach ale również wiele zdjęć i filmów.
  • wspomniana wcześniej locja wybrzeża Adriatyku 888 portów i zatok wydanie 2018/2019 zawierająca najbardziej aktualne dane.

Jak widać nie ma jednego, sprawdzonego źródła informacji zawierającego aktualne i wiarygodne dane. Poniżej znajdziecie zestawienie boi, które udało nam się opracować na podstawie źródeł powyżej. Traktujcie je orientacyjnie, nie zawsze są to aktualne dane, a sytuacja zmienia się dynamicznie.

Region Istria: położenie boi i ich ceny

Novigradboje w zatoce przed Mariną Nautica oraz przed falochronem. Cena: 13 HRK/m
Porećboje przed portem oraz dodatkowe przed falochronem, ponad 30 szt. Cena 17 HRK/m (jachty do 18 m) oraz 25 HRK/m  (jachty 18-25 m)
Rovinjboje zatoka zatoka Lon (blisko 20 boi) dodatkowe boje przy wyspie hotelowej św. Andrzeja. Cena 11 HRK/m (jachty do 12 m), 14 HRK/m (jachty 12-18 m). W sezonie pojawiają się również boje w zatoce Zupanija (na północ od Rovinj) – nie zawsze.
Pulaponad 20 boi w zatoce Soline obok mariny Veruda.
Medulin25 boi, cena 15 HRK/m
Trgetkilka boi 15 HRK/m

Region Kvarner: położenie boi i ich ceny

Selceboje należące do hotelu „Selce”
Povilekilka boi wzdłuż brzegu
Crikvenicakilka boi przy środkowej części molo
wyspa Krk – Omisaljkilka boi należących do portu jachtowego, 6 boi przed restauracją
wyspa Krk – Krkkilka boi na wysokości Starego Miasta, dla jachtów o długości do 6 m i zanurzeniu 1 m, kilka boi obok kąpieliska
wyspa Krk – Mala Lukadwie boje przed restauracją
wyspa Cres – Osorkilka boi obok pomostu z muringami 10 HRK
wyspa Cres – Poganakilka boi 15-20 HRK/m
wyspa Cres – Baldarinkilka boi 15 HRK/m (informacja niepotwierdzona)
wyspa Cres – Kolorat24 boje 13 HRK/m
wyspa Cres – Majiska6 boi 13 HRK/m
wyspa Losinj – Zabodarski20 boi 220 HRK/jacht
wyspa Losinj – Sv. Martinkilka boi przed portem
wyspa Losinj – Rovenska4-5 boi cena 20 HRK/m
wyspa Losinj – Krivica10 boi cena 250 HRK/jacht ????
wyspa Losinj – Balvanida10 boi cena 250 HRK/jacht
wyspa Ilovikboje obok miasta Ilovik 33 HRK/m (zastąpione częściowo przez pływające pontony), 60-70 boi wzdłuż południowo zachodniego brzegu wyspy Sv. Petar cena 20 HRK/m
wyspa Unije – Podkujni8 boi 14 HRK/m
wyspa Unije – Maracol50 boi jachty poniżej 10m 15HRK/m, jachty 10-14 m 20 HRK/m, jachty powyżej 14 m 25 HRK/m
wyspa Susak – Bok30 boi 20 HRK/m

Dalmacja – region Zadaru: położenie boi i ich ceny

wyspa Olib – Sv. Nikolaokoło 10 boi w obu zatokach 15 HRK/m
wyspa Olib – Olib20 boi w zatoce przy mieście 14 HRK/m
wyspa Olib – Slatinica5 boi 14 HRK/m
wyspa Iż – Kneź9 boi 13 HRK/m należą do restauracji Baroni (dla gości gratis), ok 10 boi bliżej wyspy Kneźak 13 HRK/m dla gości restauracji Kneź gratis
wyspa Iż – Vodenjak30 boi 12 HRK/m
wyspa Ist – Mljake25 boi 20 HRK/m
wyspa Ist –Koziracakilka boi po wschodniej stronie molo 22 HRK/m
wyspa Ist – Siroka36 boi 22 HRK/m
wyspa Rava – Mala Rava7 boi 15 HRK/m
wyspa Rava – Vela Ravakilka boi restauracji Keko
wyspa Rava – Paladinica16 boi 20 HRK/m
wyspa Dugi Otok – Pantera61 boi 22 HRK/m
wyspa Dugi Otok – Ćuna20 boi 22 HRK/m
wyspa Dugi Otok – Sakarun30 boi 15-20 HRK/m
wyspa Dugi Otok – Strźna/Bok 25 boi 22 HRK/m (zatoka Strźna, czasami również boje w zatoce Bok)
wyspa Dugi Otok – Lucina40 boi 22 HRK/m
wyspa Dugi Otok – Telascicaponad 100 boi, opłata pobierana zgodnie z cennikiem wstępu do Parku Krajobrazowego Telascica
wyspa Dugi Otok – Telascica (Mir)50 boi opłata za postój pobierana zgodnie z cennikiem wstępu do Parku Krajobrazowego Telascica
wyspa Katina – Vela Proversakilka boi restauracji Mare
Pakośtane15 boi 15 HRK/m
wyspa Molat – Zapuntel20 boi 20 HRK/m
wyspa Molat – Brgulje70-80 boi 20 HRK/m
wyspa Vrgada – Artina10 boi 15 HRK/m
wyspa Vrgada – Kranje16 boi 20 HRK/m
wyspa Silba – Silba (Drage)20 boi 20 HRK/m
wyspa Silba – Sv Anteponad 30 boi 20 HRK/m w obu zatokach Sv. Ante i Juzni Porat
wyspa Silba – Papranica7 boi 15 HRK/m
wyspa Paśman – Soline30 boi + 18 boi 10-14 HRK/m boje zlokalizowane w południowej i północnej części zatoki
wyspa Paśman – Zaklopicaczasami kilka boi 15 HRK/m
wyspa Paśman – Landin34 boi 13 HRK/m
wyspa Skarda – Griparica20 boi 20 HRK/m
wyspa Premuda – Masarine40-50 boi 20 HRK/m

Dalmacja – region Szybenika: położenie boi i ich ceny

wyspa Żirje – Velica Stupica20 boi 150-280 HRK/jacht
wyspa Żirje – Tratinska22 boje 150-250 HRK/jacht, inna informacja 20 HRK/m
wyspa Żirje – Mala Stupica10 boi 150-250 HRK/jacht
wyspa Zlarinkilka boi w zatoce 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m
wyspa Prvić – Sepurine4 boje przed restauracją
wyspa Prvić – Prvićkilka boi 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m
wyspa Kakan – Potkucina60 boi 250 HRK/jacht, inna informacja 20 HRK/m
wyspa Kakan – Traticaok 20 boi 250 HRK/jacht, inna informacja 20 HRK/m
wyspa Kaprijeokoło 20 boi 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m, 45 HRK/m jachty 19-29m
wyspa Kaprije – Remetić10 boi 20 HRK/m
wyspa Kaprije – Nozdra Mala15 boi + 8 boi 15 HRK/m
wyspa Kaprije – Nozdra Vela14 boi 200 HRK/jacht
wyspa Kaprije 5 boi przed restauracją Antonio
wyspa Murter – Vucigradekilka boi dla gości restauracji Cigrada lub Landana
wyspa Żut – Pinizelicboje należą do firmy Adria Bove – ostatnio usunięte, być może znów się pojawiły…
wyspa Żut – marina ACI15 boi przy marinie dla jachtów do 12m – 35 EUR/jacht (poza sezonem taniej)
wyspa Żut – Strunac10 boi 150-200 HRK/jacht
wyspa Żut – Sabum10 boi 15 HRK/m
wyspa Żut – Pristaniscekilka boi należących do restauracji
wyspa Kornat – Suhi Rat/Saha Puntaboje przed restauracją Suha Punta – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati
wyspa Kornat – Sipnate2-3 boje przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati
wyspa Kornat – Kravljacica2-3 boje przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati
wyspa Kornat – Striżnjakilka boi przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati
wyspa Kornat – Vruljekilka boi przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati
wyspa Kornat – Koromacna3 boje przed restauracją – nie pobierana jest opłata za przebywanie na terenie Parku Narodowego Kornati
wyspa Lavsa20 boi nie tylko dla gości restauracji,
Ravni Żakan12 boi – pobierana jest opłata za wstęp do Parku Narodowego Kornati
Smokvica – Lojenakilka boi nie tylko dla gości restauracji,
wyspa Tijak – Tijascica20 boi 20 HRK/m (krótki postój 30 HRK/godzina)
Primosten18 boi 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m, 45 HRK/m jachty 19-29m
Rogoznicakilka boi znajduje się przed Mariną Frapa – przeznaczone dla jachtów do 13m długości, koszt 300 HRK/jacht, kilkanaście boi znajduje się dodatkowo po wschodniej stronie mostu: 14 HRK/m jachty do 10m, 21 HRK/m jachty 10-15m, 28 HRK/m jachty 15-19m, 45 HRK/m jachty 19-29m

Dalmacja – region Splitu: położenie boi i ich ceny

wyspa Hvar – Stari Grad20 boi 25 HRK/jacht (za zgodą kapitanatu możliwość cumowania do trzech jachtów do jednej boi)
wyspa Hvar – Zavala12 boi 150 HRK/jacht do 10m, 200 HRK jacht 10-13m, 250 HRK jacht powyżej 13m (katamaran 300 HRK)
wyspa Hvar – Luka Tihaponad 20 boi w wielu odgałęzieniach zatoki 15 HRK/m
wyspa Hvar – Hvar15 boi należących do portu miejskiego 20 HRK/m
wyspa Sv. Klement – Vinogradisce43 boje 25-28 HRK/m (cena zależy od sezonu) możliwość rezerwacji (dodatkowa opłata 100 HRK) +385916175510
wyspa Sv. Klement – Solinekilka boi restauracji Paradiso 200 HRK/jacht (doliczane do rachunku)
wyspa Marinkovac –   Żdrilica10 boi należących do restauracji
wyspa Scedrokilka boi przed restauracja w zatoce z ruinami klasztoru
wyspa Brać – Lucice38 boi jachty do 8 m 200 HRK, jachty 8-11m 250 HRK, jachty 11-14m 350 HRK, jachty 14-17m 440 HRK (krótkie stanie w ciągu dnia 200 HRK, boje należą do restauracji Lucica)
wyspa Brać – Osibova10 boi jachty do 8 m 200 HRK, jachty 8-11m 250 HRK, jachty 11-14m 350 HRK, jachty 14-17m 440 HRK (krótkie stanie w ciągu dnia 200 HRK, boje należą do restauracji Lucica)
wyspa Brać – Bobovisce32 boje rozłożone w obu zatokach, 100 HRK/jacht do 10m, 150 HRK/jacht 10-12m, 200 HRK/jacht 12-15m, 250 HRK/jacht 15-17m, 300 HRK/jacht powyżej 17m (katamarany +50%, boje w ciągu dnia – 50%)
wyspa Brać – Bolkilka boi 100 HRK/godzina
wyspa Solta – Sesulakilka boi należy do restauracji Sismis oraz Sesula
wyspa Veli Drvenik – Krknjaskilka boi należy do restauracji
wyspa Vis – Komiża60 boi (w zatoce za falochronem) + 25 boi (przed falochronem) jachty do 9,5 m 150 HRK, jachty 9,5 -14,5 m 250 HRK, jachty 14,5- 19,5 m  350 HRK
wyspa Vis – Kut30 boi 35 HRK/m, inna informacja podaje 270 HRK/jacht 12m

Dalmacja – region Dubrownika: położenie boi i ich ceny

wyspa Korcula – Vela Lukaponad 20 boi przed portem miejskim 150 HRK/jacht do 15m, 200 HRK/jacht powyżej 15m.
wyspa Korcula – Gradinakilkanaście boi zarządzanych przez port Vela Luka – 150 HRK/jacht do 15m, 200 HRK/jacht powyżej 15m
wyspa Korcula – Banjakilka nielegalnych boi brak stałej opłaty
wyspa Proizdkilka boi należących do restauracji Proizd
Peljesac – Lovistekilka boi należących do pobliskich restauracji
wyspa Lastovo – Skrivena luka30 boi 20 HRK/m
wyspa Mljet – Saplunarakilkanaście boi należących do restauracji Kod Ante oraz MS
wyspa Mljet – Podskoljkilka boi należących do restauracji
wyspa Mljet – Prozurakilka boi należących do restauracji Marijina
wyspa Mljet – Polacekilkanaście boi należących do różnych restauracji
wyspa Mljet2-4 boje przed restauracją Dalmatinac
Wyspa Żirje Chorwacja

Cumowanie do boi – zatoka Vela Stupica 43°38’07.2″N 15°41’13.5″E wyspa Żirje

Ile kosztuje cumowanie do boi w Chorwacji

Jak widać z powyższego zestawienia ceny cumowania do boi są różne i zależą od wielkości jachtu oraz lokalizacji. W 2018 roku ceny wahały się między 15-25 HRK/metr jachtu. Opłata za postój na boi zawiera zazwyczaj wywóz śmieci. W zatokach gdzie są boje znajdziemy często sezonową restaurację.

Jak cumować do boi w Chorwacji

W celu przypomnienia. Cumując do boi powinniśmy przeciągnąć linę cumowniczą przez ucho/pierścień znajdujący się POD boją. Bywa to szczególnie trudne przy silnym wietrze, gdy liny są zarośnięte i mają mały otwór pierścienia. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zacumowanie do górnego ucha boi, a następnie poprawne przełożenie liny.

Pamiętajmy również o tym, że to skipper jachtu (a nie właściciel boi) jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo jachtu na boi. Dlatego wybierając boję zwróćmy uwagę czy nie jest ona położona zbyt blisko innej boi, czy lina do której jest przymocowana wydaje się wytrzymała, czy podczas silnych wiatrów jachtu nie znosi pomimo zacumowania do boi.

Nie zapomnijmy również (podobnie jak w przypadku postoju na kotwicy) o włączeniu w nocy światła kotwicznego.


Chcesz wiedzieć więcej na temat żeglowania w Chorwacji?


Kotwicowisko w Chorwacji wyspa Vrgada

Cumowanie do boi – zatoka 43°51’40.7″N 15°30’07.4″E wyspa Vrgada

 

 

Posty w kategorii

konoba mule

Polecamy konoby – czyli gdzie warto zjeść na rejsie z Dubrownika

Pięć tawern w okolicach Dubrownika, które możemy śmiało polecić.

zobacz więcej
Oliwa z oliwek - złoto Chorwacji

Oliwa z oliwek (maslina) – złoto Chorwacji

Żeglując w Chorwacji spotykamy je na każdym kroku. Niskie, karłowate, pokryte sękami. Ich drobne... więcej »

zobacz więcej

Polecamy – wino Dingač

Żeglując wzdłuż Chorwackiego wybrzeża staramy się zawsze łączyć rejs z degustacją specjałów lokalnej kuchni,... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

 

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmowy przewodnik po trasie rejsu z Trogiru