Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Alternatywne połączenie lotnicze do Chorwacji

Bardzo lubimy żeglować w Chorwacji, ale nie lubimy tam jeździć samochodem. Niby mamy wszystko dopięte na ostatni guzik: rano skoro świt wstajemy, pierwsze postój w Czechach, kanapki na stacji paliw w Austrii, a kolacja już tradycyjnie w konobie w Chorwacji. Idzie nam to całkiem sprawnie, ale z wiekiem zmęczenie jest coraz większe, szczególnie podczas upałów i letnich korków. Nic też dziwnego, że co raz częściej korzystamy z połączeń lotniczych. Niestety nie jest ich tak wiele jakbyśmy sobie tego życzyli, nie zawsze w soboty i nie zawsze w atrakcyjnych cenach.

W tym sezonie po raz pierwszy zastosowaliśmy rozwiązanie alternatywne, które i Was może zainteresować. Na pierwszy rzut oka może wygląda nieciekawie, ale w praktyce bardzo nam się sprawdziło.

Lotnisko w Zagrzebiu

LOTem do Zagrzebia

Polskie Linie Lotnicze LOT postawiły na współpracę z Chorwacją i uruchomił wiele połączeń lotniczych z tym pięknym krajem. Wśród nich codzienne, bezpośrednie  połączenie lotnicze z Warszawy do Zagrzebia, co ważne nie tylko w sezonie ale przez cały rok (w sezonie nawet dwa razy dziennie).

Dla nas to bardzo dobra wiadomość, bo mieszkamy w Warszawie niedaleko lotniska. Kupujemy bilet na lot o godzinie 9h40. Odprawiamy się online i na lotnisku jesteśmy około ósmej rano, czyli akurat po śniadaniu. Mamy wystarczająco dużo czasu na przejście kontroli bezpieczeństwa, szybkie zakupy, odprawę paszportową i spokojne zajęcie miejsc. Nasz lot trwa 1 godzinę 40 minut.  Podczas lotu zostajemy poczęstowani napojem i batonikiem.

Lądujemy na nowoczesnym lotnisku w Zagrzebiu. Nowy terminal został otwarty rok temu. Z daleka przypomina swoim kształtem butelkę. Bagaże zostają dostarczone bardzo szybko, różnie wygląda sytuacja z odprawą paszportową. Czasami są to 2 minuty (kwiecień), czasami 15 minut (czerwiec) – wszystko zależy od ilości lądujących samolotów.

Samochodem na wybrzeże Adriatyku

Jesteśmy w Zagrzebiu, ale do wybrzeża Adriatyku dzieli nas spory dystans. Co dalej? Po odebraniu bagażu wychodzimy do głównej hali lotniska i udajemy się do stanowiska z wynajmem samochodów.

Aby zarezerwować samochód korzystamy z wyszukiwarki www.skyscanner.pl. Ostatnią rezerwację samochodu robiliśmy  w firmie Goldcar.  Na lotnisku formalności trwają dosłownie 10 minut. Odbieramy kluczyki, idziemy na parking, oglądamy samochód. Chwilę później jesteśmy już w drodze. Do mariny w Sukosan koło Zadaru dzieli nas dystans około 300 km, który pokonujemy w niecałe 3 godziny. Latem może potrwać to trochę dłużej (większy ruch na autostradzie, dłuższe oczekiwanie przy bramkach). Mamy czas aby podjechać do marketu SPAR przy zachodnim wjeździe do mariny i zrobić zakupy na jacht.  Przed 17h00 meldujemy się w marinie na przejęcie jachtu. Samochód na tydzień zostawiamy na parkingu.

Tydzień później w ten sam sposób wracamy do domu. Nasz lot jest zaplanowany na 19h10, dlatego na zdanie samochodu umawiamy się na 16h00 – ze sporym zapasem „tak na wszelki wypadek”. Oddajemy kluczyki w tym samym punkcie gdzie je odebraliśmy, wcześniej tankując samochód do pełna. W czasie gdy nadajemy bagaże, samochód jest sprawdzany. Zanim udamy się do kontroli bezpieczeństwa upewniamy się czy wszystko jest OK. Zdjęcie blokady na karcie trwa zazwyczaj kilka dni (do tygodnia).

Podsumowanie kosztów

Bilety lotnicze:
Cena biletu ekonomicznego w dwie strony z bagażem rejestrowanym do 23 kg oraz bagażem podręcznym do 8 kg zaczyna się od ok. 600 zł w górę. Przykładowo bilet lotniczy w terminie 14-21 lipca na miesiąc przed wylotem kosztuje na stronie LOT 640 zł.

Wynajem samochodu:
My przed sezonem, za samochód ekonomiczny typu Renault Clio z pełnym ubezpieczeniem płaciliśmy 38 zł za dzień. Na potrzeby tej kalkulacji załóżmy 300 zł na tydzień. Prawdopodobnie w tej cenie nie znajdziemy samochodu w lipcu ale w czerwcu czy we wrześniu już tak.

Autostrada: Zagrzeb – Zadar koszt 125 kun
Paliwo: 376 kun (40 litrów, 9,40 kun/litr)
Parking na terenie mariny:  49 Eur

Sprawdźmy jak wychodzą koszty po przeliczeniu na złotówki przy 1, 2 ,3 i 4 osobach.

1 osoba2 osoby3 osoby4 osoby
Koszty dojazdu do mariny w Sukosan640 zł bilet + 500 zł pozostałe koszty640 bilet + 250 zł pozostałe koszty640 bilet + 167 zł pozostałe koszty640 zł bilet + 125 zł pozostałe koszty

Można się zastanawiać czy to dużo czy mało. Zwykle bilet lotniczy bezpośrednio do Zadaru kosztują więcej, niż taki sam bilet do Zagrzebia.

Dla porównania: dla naszej 4 osobowej rodziny za bilety lotnicze na trasie Warszawa – Zadar w sierpniu zapłaciliśmy 860 zł od osoby (bez bagażu rejestrowanego). Przy zastosowaniu proponowanego wyżej rozwiązania: Lot do Zagrzebia + samochód, zapłacilibyśmy zgodnie z naszą tabelką 765 zł. W rzeczywistości wszystko zależy od ceny biletu na trasie Warszawa – Zagrzeb, nie zawsze kosztuje on 640 zł i nie zawsze takie rozwiązanie wyjdzie taniej.

Rozważając skorzystanie z połączenia do Zagrzebia warto poza ceną biletu wziąć również pod uwagę: niezależność jaką daje samochód – nie bierzemy taksówki, mamy możliwość podjechania do wybranego sklepu i zrobienie zakupów na rejs, oraz wygodę i szybkość jakie daje połączenie lotnicze – wylot z lotniska Chopina, krótki czas trwania lotu, brak przesiadek. Podsumowując, wybierając się na rejs do Chorwacji i szukając biletów lotniczych warto również rozważyć podróż do Zagrzebia.

A Wy jakim środkiem transportu najczęściej podróżujecie do Chorwacji?

Posty w kategorii

port miejski

Ceny marin i portów w Chorwacji w sezonie 2023

Jednym z istotnych czynników kształtujących koszt naszych wakacji na jachcie są ceny portów i... więcej »

zobacz więcej

Co zabrać na rejs do Chorwacji

W co spakować się na rejs? Ze względu na ograniczoną powierzchnię bagażową jachtu, polecamy... więcej »

Oliwa z oliwek - złoto Chorwacji

Oliwa z oliwek (maslina) – złoto Chorwacji

Żeglując w Chorwacji spotykamy je na każdym kroku. Niskie, karłowate, pokryte sękami. Ich drobne... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmowy przewodnik po trasie rejsu z Trogiru