Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Toaleta na jachcie morskim

Zapchana toaleta (kingston) może skutecznie popsuć humor całej załodze w trakcie rejsu. Poniżej podpowiadamy jak postępować, żeby taka awaria nam się nie przytrafiła.

 

Zasada najważniejsza

Do toalety nie powinno dostać się nic, co nie przeszło przez nasz układ pokarmowy. NIE WRZUCAMY do muszli: papieru toaletowego, wilgotnych chusteczek, patyczków do uszu, wkładek higienicznych, wacików, tamponów, etc. Papier wyrzucamy do wcześniej przygotowanych woreczków foliowych. Nieprzyjemne? Uwierz, to dużo przyjemniejsze, niż przepychanie zapchanej toalety.

Jak posługiwać się pompą

Pompa posiada dwa tryby pracy: „spłukiwanie i odpompowywanie” oraz samo „odpompowywanie”.

W obu fazach pompujemy tak samo, zmieniamy jedynie ustawienie przełącznika trybu pracy. Na pompie znajdują się ikonki wyjaśniające w jakim trybie znajduje się aktualnie przełącznik. Ważne aby przełącznik zawsze znajdował się w skrajnym położeniu (czyli był maksymalnie przesunięty w prawo lub w lewo – w zależności od trybu pracy). W przeciwnym wypadku może zablokować pracę pompy.

toaleta na jachcie morskim

 

Gdy nie korzystamy z toalety, przełącznik powinien znajdować się w pozycji „odpompowywanie”, a uchwyt pompy powinien znajdować się w dolnym położeniu.

Woda znajdująca się w rurach odprowadzających ma tendencję do cofania się. Z tego powodu, po użyciu toalety i opróżnieniu zawartości wykonujemy pompką jeszcze co najmniej 10 ruchów w trybie „spłukiwania i odpompowywanie” i na koniec „odpompowujemy” wodę. Jeżeli tego nie zrobimy, zanieczyszczania z węży mogą wrócić po jakimś czasie do toalety. Użyj wyobraźni – nie chcesz, aby tak się stało.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gdy nie korzystamy z toalety, przełącznik powinien znajdować się w pozycji „odpompowywanie”, a uchwyt pompy powinien znajdować się w dolnym położeniu.

Woda znajdująca się w rurach odprowadzających ma tendencję do cofania się. Z tego powodu, po użyciu toalety i opróżnieniu zawartości wykonujemy pompką jeszcze co najmniej 10 ruchów w trybie „spłukiwania i odpompowywanie” i na koniec „odpompowujemy” wodę. Jeżeli tego nie zrobimy, zanieczyszczania z węży mogą wrócić po jakimś czasie do toalety. Użyj wyobraźni – nie chcesz, aby tak się stało.

Zbiornik na fekalia

Pamiętaj, że nie wolno wypuszczać nieczystości z toalety wprost do wody w portach i na kotwicowiskach. W pierwszym przypadku zapobiegamy zanieczyszczeniu wody w basenie portowym, w przypadku drugim, mamy na uwadze osoby, które pływają w pobliżu jachtów. Na szczęście, na większości jachtów znajduje się co najmniej jedna toaleta ze zbiornikiem na fekalia. Między zbiornikiem, a otworem spustowym zamontowany jest zawór, który można zamknąć lub otworzyć, w zależności od tego, czy chcemy nieczystości odprowadzić bezpośrednio do morza, czy zatrzymać je tymczasowo w zbiorniku.

W zależności od akwenu, po którym pływamy, zbiornik opróżniamy albo w przygotowanej do tego celu stacji odbioru nieczystości, albo po wyjściu w morze.

Przepisy

Należy pamiętać, że w niektórych krajach występują bardzo rygorystyczne przepisy dotyczące spuszczania nieczystości do morza. Jeżeli takie ograniczenia obowiązują, zawartość zbiornika na fekalia możemy wypuścić do morza w określonej odległości od linii brzegowej albo do kanalizacji na lądzie.

Warto pamiętać

Nie wolno zapominać o opróżnieniu zbiornika na fekalia przy każdej nadarzającej się okazji. Zbiorniki na jachtach żaglowych mają zazwyczaj pojemność ok. 40-50 l. Odpompowywanie nieczystości, do zapełnionego wcześniej zbiornika, spowoduje w najlepszym przypadku wydostanie się nieczystości rurką odpowietrzającą do wylotu na burcie. Niestety, możliwe są również mniej przyjemne scenariusze.

Pamiętaj, aby zaraz po przejęciu jachtu zapoznać załogę z zasadami korzystania z toalety. W przeciwnym razie toaleta może zostać w trakcie rejsu zapchana. Nie jest to przyjemne i powoduje niepotrzebne koszty. Firmy czarterowe pobierają opłatę za odblokowanie zapchanej toalety w wysokości ok. 150 EUR. Opłata ta może się oczywiście różnić w zależności od armatora.

 

 

 

Posty w kategorii

Marina Kornati Marina Sangulin Biograd na Moru Chorwacja

Zwrot jachtu – procedura check-out

Procedura zdania jachtu „check-out” Wszystko co dobre kiedyś się kończy, kończy się również nasz... więcej »

zobacz więcej
Marina Sukosan Asta

Jak wybrać jacht do czarteru

Planujesz wakacje na jachcie. Znasz już termin i cel swojej podróży. Przed Tobą ostatni... więcej »

zobacz więcej
Porówanienie małych jachtów 5 kabinowych

Porównanie – Oceanis 46.1, Dufour 460, Bavaria C 45

Co znajdziesz w tym artykule: Porównanie małych jachtów 5-kabinowychDługość jachtuMiejsca do spaniaToaletyKokpitPodsumowanieOceanis 46.1Dufour 460Bavaria... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

 

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmową kolekcję
przewodników dla żeglarzy.