Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Przejęcie jachtu – na co zwrócić szczególną uwagę

Czy znasz to uczucie, kiedy po długich tygodniach oczekiwania na wymarzony rejs, w końcu zaczynasz wakacje? Docierasz do portu, jesteś zmęczony podróżą, z nieba leje się żar, i jedyną rzeczą, o której marzysz to jak najszybciej przejąć jacht, wypłynąć w morze, rzucić kotwicę w najbliższej zatoczce, wskoczyć do wody lub otworzyć Karlovačko… Perspektywa jest bardzo kusząca – wiemy coś na ten temat 🙂

Mimo to radzimy: nie przejmuj jachtu w pośpiechu. Dokładnie zapoznaj się ze wszelkimi systemami znajdującymi się na jachcie, sprawdź, czy wyposażenie jest zgodne z listą wyposażenia, upewnij się, że jacht nie posiada żadnych uszkodzeń.  Dyskusje o tym, czy ewentualne uszkodzenie jachtu powstało podczas Twojego rejsu, czy też wcześniej, nie należy do najprzyjemniejszych. Z naszego postu dowiesz się, jak zapobiec takim sytuacjom, a w razie ich wystąpienia, mieć argumenty w dyskusji.

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas przejęcia jachtu

Załóżmy, że dokonałeś już wszystkich formalności w biurze firmy czarterowej: odebrałeś dokumenty jachtu, check-listę wyposażenia znającego się na jednostce, zdeponowałeś kaucję i dokonałeś wszystkich opłat (opłata klimatyczna, transit-log, czasami opłata za dodatkowe wyposażenie).

Teraz udajesz się na jacht, aby dokonać odbioru. Możesz zabrać do pomocy jednego załoganta. Lepiej przed przejęciem jachtu nie wnosić na pokład bagaży i nie zapraszać na jacht reszty załogi. Pozwoli to na sprawniejsze przejęcie jachtu.

Pracownik firmy czarterowej w pierwszej kolejności zaprezentuje Ci systemy znajdujące się na jachcie, a następnie wypełnicie razem listę inwentarzową. Oto lista rzeczy na którą warto zwróć szczególną uwagę:

Pokład i burty

Zanotuj wszelkie rysy, pęknięcia i ubytki żelkotu. Policz odbijacze.

Słupki relingu, kosze dziobowe i rufowe

Sprawdź czy nie są zgięte, czy nie ma pęknięć w stopkach słupków (miejsce łączenia słupka z pokładem).

Winda kotwiczna

Upewnij się, czy nie jest uszkodzone mocowanie windy, czy łańcuch jest połączony ze stałą częścią jachtu, a kotwica do łańcucha. Dopytaj gdzie jest umiejscowiony bezpiecznik windy kotwicznej (również zapasowy).

Żagle i rollery

Zwróć uwagę na stan ożaglowania, funkcjonowanie rollerów: grota i genuy oraz stan olinowania.

Okna i luki

Sprawdź czy nie ma ewentualnych pęknięć lub uszkodzeń zamknięć i zawiasów.

Bimini Top i Sprayhood

Zobacz, czy nie ma rozdarcia materiału, uszkodzenia rurek.

Zęza i szpilki balastu

Zęza powinna być sucha. Dopuszczalna jest niewielka ilość wody. Szczególnie w miejscach trudno dostępnych. Sprawdź czy nie ma pęknięć w okolicach szpilek balastu i wręg.

Komora silnikowa

Powinna być czysta i sucha. Dopuszczalne są niewielkie ilości wody w miejscach trudno dostępnych.

Silnik

Sprawdź poziom oleju, napięcie paska klinowego, wyrzut wody chłodzącej za burtę, napięcie ładowania z alternatora (ok. 14,40 V). Znajdź zawór odcinający paliwo, wskaźnik poziomu paliwa oraz wlew paliwa. Dobrze jest również spisać liczbę motogodzin pracy silnika oraz dowiedzieć się, jakie jest zużycie paliwa. Może to być przydatne, jeśli wskaźnik poziomu paliwa jest uszkodzony i nieustannie wskazuje pozycję MAKS.

Silnik zaburtowy

Czasami działa poza wodą i przestaje po włożeniu do wody. Najlepiej zamocować go do pontonu i przepłynąć kilkadziesiąt metrów na różnych obrotach – przy okazji sprawdzisz stan pontonu.

Instalacja gazowa

Upewnij się jaką masz ilość gazu, czy posiadasz butlę na zapas. Dowiedź się gdzie znajdują się zawory odcinające gaz (na butli i w pobliżu kuchenki).

Panel elektryczny i oświetlenie

Sprawdź oświetlenie zarówno wewnątrz jachtu, jak i oświetlenie nawigacyjne.

Toalety

Ustal czy wszystkie pompy działają poprawnie.

Prysznic

Bądź pewien, że pompa odsysająca z brodzika pracuje właściwie oraz gdzie znajduje się filtr pompy.

Instalacja wody słodkiej

Upewnij się ile masz zbiorników, czy są napełnione w 100% wodą, gdzie znajduje się zawór do przełączania zbiorników.

Dodatkowo:

  • Sprawdź, czy akwen, na którym zamierzasz żeglować, pokryty jest dostatecznie mapami znajdującymi się na jachcie. Zapoznaj się z działaniem plottera map elektronicznych
  • Poproś o wskazówki dotyczące ładowania akumulatorów.
  • Dopytaj o wskazania echosondy (czy podawana jest głębokość od kila, czy od linii wodnej)
  • Zapytaj się czy na jachcie jest łatwy dostęp do propelera logu. Dość często (gdy w trakcie żeglugi log wskazuje prędkość równą zeru) zdarza się konieczność jego oczyszczenia.
  • Upewnij się, że wiesz jak korzystać z autopilota.

Jeżeli działanie lub stan jakiegokolwiek urządzenia Cię zaniepokoi, zgłoś to pracownikowi firmy czarterowej. Ewentualne uszkodzenia jachtu odnotuj w protokole przejęcia jachtu i zadbaj, żeby został on podpisany przez obie strony. Czasami dobrze jest zrobić zdjęcie jeśli coś wzbudza nasze wątpliwości. Zapobiegnie to ewentualnym dyskusjom podczas procedury check-out (zdania jachtu).

Część podwodna

Po każdym czarterze jacht przeglądany jest przez nurka. Sprawdzane są między innymi:

  • kil i płetwa sterowa
  • śruba napędowa
  • śruba steru strumieniowego

Jeżeli chcesz ją sprawdzić samodzielnie, możesz zrobić to niezwłocznie po wypłynięciu z portu, w najbliższej zatoczce. Możesz też do tego celu użyć aparatu wodoodpornego lub kamery GoPro zamocowanej do bosaka.


Planujesz czarter jachtu? Zrób to z nami! Bieżąca dostępność, atrakcyjne ceny, wysokie zniżki.


Zbiornik paliwa

Paliwo tankowane jest po każdym czarterze przez czarterującego. Niektóre firmy dolewają paliwo do pełna po powrocie jachtu do portu, aby mieć pewność, że następny klient wypłynie z pełnym zbiornikiem. Niestety, takie postępowanie należy do rzadkości. Zazwyczaj firma czarterowa polega na uczciwości czarterujacych. Jeżeli chcesz mieć pewność, że rozpoczynasz rejs z pełnym zbiornikiem, zatankuj jacht zaraz po wyjściu z portu zaokrętowania. Zazwyczaj dotankujesz kilka litrów diesla. Jest to całkowicie normalne, ponieważ podczas tankowania paliwo się pieni i nie da się napełnić zbiornika w 100%. Jeżeli dolejesz znacznie więcej, poinformuj o tym armatora i weź rachunek, aby uzyskać zwrot podczas wyokrętowania.

Ubezpieczenie kaucji

Niezależnie od tego jak starannie sprawdzisz jacht podczas przejęcia, może się zdarzyć, że coś zostanie przeoczone przez Ciebie i armatora. Może się też zdarzyć, że uszkodzisz jacht podczas czarteru. Dlatego gorąco zachęcamy do wykupienia ubezpieczenia kaucji.

Przejęcie jachtu - na co zwrócić uwagę

 

 

Posty w kategorii

znaki kardynalne

Znaki kardynalne

Spokój i doświadczenie skippera to filary udanego rejsu. Decydują nie tylko o zaufaniu i... więcej »

zobacz więcej

Nowa wyszukiwarka jachtów – już działa!

Sprawdź naszą nową wyszukiwarkę czarterów! Mnóstwo przydatnych informacji, nowe filtry, wiarygodne opinie o armatorach... więcej »

zobacz więcej

Patent żeglarski – wymagania, uprawnienia, wymiana

W znacznej części krajów europejskich od osób pływających jachtami żaglowymi i motorowymi nie wymaga... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

 

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmowy przewodnik po trasie rejsu z Trogiru