Przejęcie jachtu – na co zwrócić szczególną uwagę
09 01 2025
Czy znasz to uczucie, kiedy po długich tygodniach oczekiwania na wymarzony rejs, w końcu zaczynasz wakacje? Docierasz do portu, jesteś zmęczony podróżą, z nieba leje się żar, i jedyną rzeczą, o której marzysz to jak najszybciej przejąć jacht, wypłynąć w morze, rzucić kotwicę w najbliższej zatoczce i wskoczyć do wody… Perspektywa jest bardzo kusząca – wiemy coś na ten temat 🙂
Mimo to radzimy: nie przejmuj jachtu w pośpiechu! Dokładnie zapoznaj się ze wszelkimi systemami znajdującymi się na jachcie, sprawdź, czy wyposażenie jest zgodne z listą wyposażenia, upewnij się, że jacht nie posiada żadnych uszkodzeń. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych dyskusji na temat tego kiedy i z czyjej winy powstała szkoda. Z naszego postu dowiesz się, na czym się skoncentrować i jakich elementów nie pominąć podczas przejmowania jachtu.
Załóżmy, że dokonałeś już wszystkich formalności w biurze firmy czarterowej: odebrałeś dokumenty jachtu, zdeponowałeś kaucję i dokonałeś wszystkich obowiązkowych opłat (opłata klimatyczna, transit-log, czasami opłata za dodatkowe wyposażenie).
Teraz udajesz się na jacht, aby dokonać odbioru. Możesz zabrać do pomocy jednego załoganta. Lepiej przed przejęciem jachtu nie wnosić na pokład bagaży i nie zapraszać na jacht reszty załogi. Pozwoli to na sprawniejsze przejęcie jachtu.
Firmy czarterowe stosują różne procedury check-in. Czasami odbiór jachtu odbywa się z pracownikiem armatora, który dokładnie omawia wyposażenie jachtu oraz działanie systemów. Innym razem otrzymujesz listę wyposażenia (w wersji papierowej lub elektronicznej) i Twoim zadaniem jest samodzielne sprawdzenie wszystkich punktów z listy. Niezależnie od procedury check-in zwróć szczególną uwagę na następujące elementy:
Co znajdziesz w tym artykule:
Przejęcie jachtu – czynności do wykonania na pokładzie
1. Pokład i burty
- Zanotuj wszelkie rysy, pęknięcia i ubytki żelkotu – zarówno na burtach, pawęży, jak i dziobie.
- Sprawdź stan listew odbojowych.
- Policz odbijacze i upewnij się, że są w dobrym stanie.
- Sprawdź działanie platformy kąpielowej. Zarówno jej napędu, jak i mocowania oraz zawiasów.

2. Słupki relingu, kosze dziobowe i rufowe
- Sprawdź czy słupki i kosze nie są zgięte.
- Oceń stan ich mocowania – czy nie ma pęknięć w miejscach łączenia z pokładem.
- Sprawdź napięcie liny relingu oraz zapięcie relingu rufowego.
3. Winda kotwiczna i kotwica
- Skontroluj mocowanie windy kotwicznej.
- Upewnij się, że kotwica jest odpowiednio połączona z łańcuchem, a łańcuch z kadłubem jachtu.
- Sprawdź stan wtyczki od pilota windy kotwicznej.
- Zapytaj obsługę firmy czarterowej o lokalizację bezpiecznika windy kotwicznej i bezpiecznika zapasowego.
4. Żagle i olinowanie
- Sprawdź stan żagli oraz działanie rollerów grota i genuy.
- Oceń stan olinowania – zarówno stałego, jak i ruchomego.
- Sprawdź stan knag samozaciskowych. Jeżeli nie są opisane, wykonaj prowizoryczny opis na własny użytek.
Jeżeli na skutek pogody nie możesz sprawdzić stanu żagli – wpisz taką uwagę do protokołu i sprawdź ich stan po wypłynięciu z portu tak szybko jak będzie to możliwe.
5. Okna, luki, zawiasy
- Upewnij się, że okna i luki są szczelne, a zamki i zawiasy są w dobrym stanie.
- Zwróć uwagę, czy żadne okienko nie jest pęknięte.
6. Bimini Top i Sprayhood
- Upewnij się, że materiał nie jest rozdarty.
- Sprawdź, czy rurki i ich mocowania nie są uszkodzone.
7. Silnik
- Uruchom silnik na biegu jałowym.
- Upewnij się, czy w pobliżu śruby napędowej nie ma zatopionej liny, która mogłaby się nawinąć na śrubę lub wał. Włącz bieg naprzód i wstecz na niskich obrotach i obserwuj czy kadłub przesuwa się do przodu i do tyłu.
- Sprawdź, czy wraz ze spalinami wyrzucana jest za burtę woda chłodząca.
- Upewnij się, że wskaźnik paliwa wskazuje 100%.
- Zanotuj liczbę motogodzin.
- Skontroluj, czy w bakiście znajduje się zapasowy kanister z paliwem.
8. Autopilot, GPS, wyświetlacze
- Sprawdź czy działa autopilot – +/- 1 stopień oraz +/- 10 stopni.
- Zapoznaj się z działaniem plotera GPS oraz wyświetlaczy.
- Upewnij się czy potrafisz zmienić intensywność oświetlenia wyświetlaczy – na pewno przyda się to podczas pływania nocnego.
9. Cześć podwodna
W marinie zazwyczaj nie będziesz miał możliwości nurkowania, ale możesz zrobić film lub zdjęcia części podwodnej jachtu wodoodporną kamerą przymocowaną np. do bosaka.
Jeżeli nie posiadasz kamery wodoodpornej, możesz przeprowadzić kontrolę podczas postoju w najbliższej zatoczce. Sprawdź wówczas:
- stan płetwy sterowej i kila,
- stan śruby napędowej oraz czy nie nawinięta jest w okolicy śruby żyłka, linka lub torebka plastikowa,
- stan propelera steru strumieniowego.
10. Oświetlenie
- Upewnij się czy świecą się światła sektorowe, kotwiczne, silnikowe i oświetlenie pokładu. W razie potrzeby użyj lornetki.
11. Silnik zaburtowy i ponton
- Uruchom i sprawdź działanie silnika zaburtowego. Silnik chłodzony powietrzem, na przykład popularną na jachtach czarterowych Hondę BF 2,3, możesz uruchomić „na sucho”, ale lepszym rozwiązaniem jest założenie silnika na pawęż pontonu i wypróbowanie go na wodzie.
- Sprawdź, czy na jachcie znajduje się zapasowy klin i zawleczka do śruby napędowej.
- Sprawdź poziom paliwa, poziom oleju oraz upewnij się, że masz pełen kanister zapasowy.
- Upewnij się, że ponton nie posiada uszkodzeń, nie uchodzi z niego powietrze oraz czy nie jest uszkodzone usztywnienie podłogi.
- Zwróć uwagę, czy wiosła do pontonu są kompletne.

12. Log i sonda
- Sprawdź czy sonda wskazuje głębokość i upewnij się, czy podana wartość mierzona jest od lustra wody.
- Poproś, aby osoba przekazująca jacht, pokazała Ci, gdzie znajduje się propeler logu. Zdarza się, że w trakcie rejsu log przestanie wskazywać prędkość jachtu i konieczne może być jego oczyszczenie.
13. Inne
- Sprawdź gdzie znajdują się wlewy wody słodkiej i paliwa. Pokaż je później załodze. To bardzo ważne. Wlanie wody do zbiornika na paliwo lub paliwa do zbiornika na wodę pociąga za sobą przykre konsekwencje.
- Upewnij się, że masz wystarczającą ilość cum odpowiedniej długości, wąż do wody słodkiej wraz ze złączką oraz szczotkę i wiaderko. Skontroluj czy nie trzeba wymienić baterii w latarce.
Przejęcie jachtu – czynności do wykonania pod pokładem
1. Zęza i komora silnikowa
- Upewnij się, że zęza jest sucha lub ma minimalną ilość wody w trudno dostępnych miejscach.
- Sprawdź, czy komora silnikowa jest czysta i sucha.
- Sprawdź, czy w okolicy szpilek balastu nie ma pęknięć.
2. Silnik
- Skontroluj poziom oleju w silniku, napięcie paska klinowego i działanie układu chłodzenia.
- Sprawdź poziom i kolor oleju w przekładni. Olej musi być przeźroczysty. Mleczne zabarwienie oznacza wodę w oleju.
- Sprawdź poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym.
- O ile to możliwe sprawdź stan cięgieł gazu i przekładni.
- Upewnij się, że napięcie ładowania akumulatorów z alternatora wynosi ok. 14,4 V.
- Zlokalizuj awaryjne wyłączenie silnika i sprawdź jego działanie.
3. Instalacja gazowa
- Sprawdź, czy w butli gazowej jest gaz oraz czy masz pełną butlę zapasową.
- Sprawdź gdzie znajdują się zawory i czy działają prawidłowo.
- Upewnij się, czy działają wszystkie palniki gazowe oraz piekarnik.
4. Instalacja elektryczna, panel i oświetlenie
- Sprawdź działanie wszystkich przełączników na panelu elektrycznym.
- Oceń działanie oświetlenia wewnętrznego.
- Sprawdź napięcie akumulatorów serwisowego i rozruchowego. Sprawny, w pełni naładowany akumulator bez obciążenia powinien mieć napięcie ok. 13V.
- Upewnij czy jacht ma sprawne zasilanie 230V z brzegu oraz czy działa ładowanie akumulatorów. W pełni naładowany akumulator podłączony do ładowarki powinien mieć napięcie ok. 13,4V.
- Zlokalizuj bezpieczniki zarówno instalacji 230V jak i 12V. Zwróć szczególną uwagę na bezpieczniki widny kotwicznej i steru strumieniowego. Jeżeli część instalacji posiada bezpieczniki topikowe, upewnij się, że na jachcie są bezpieczniki na wymianę.
- Zlokalizuj położenie głównego wyłącznika steru strumieniowego. Zwróć uwagę, że znajduje się on często w miejscu łatwo dostępnym, gdzie może być przez przypadek wyłączony przez załoganta.
5. Toalety i instalacje wodne
- Sprawdź działanie pomp WC i zaworów.
- Upewnij się, że instalacja odprowadzająca nieczystości z toalety jest sprawna. Możesz to zrobić na przykład wlewając i odpompowując nieco mleka. Jeżeli instalacja jest drożna, za burtą pojawi się biała smuga.
- Upewnij się, że instalacja wody słodkiej jest szczelna, pompa wody działa poprawnie, a zbiorniki są pełne.
- Skontroluj działanie prysznica (również tego na pawęży) i pompy prysznica.
- Zapytaj się osoby przekazującej jacht, gdzie znajduje się filtr pompy prysznicowej. Gdy pompa przestanie zasysać wodę spod prysznica, konieczne może być jego oczyszczenie.
6. Wyposażenie ratunkowe
- Upewnij się, że kamizelki ratunkowe, pasy bezpieczeństwa z wąsami, lornetka, gaśnice i koło ratunkowe są na miejscu i w dobrym stanie.
- Sprawdź liczbę i datę ważności środków pirotechnicznych.
- Skontroluj zawartość apteczki.
- Uruchom VHF i, o ile to możliwe, nawiąż testową łączność
- Sprawdź dostępność map o locji na planowany rejon żeglugi.
7. Lodówki
- Sprawdź działanie lodówek.
- Jeżeli na jachcie jest więcej niż jedna lodówka, upewnij się, czy obie mają zasilanie z akumulatorów serwisowych. Zdarza się, że dodatkowe lodówki działają jedynie podczas pracy silnika lub w ogóle nie maja zasilania i należy je wypełnić lodem.

O tym również należy pamiętać podczas przejęcia jachtu
Jeżeli działanie lub stan jakiegokolwiek urządzenia Cię zaniepokoi, zgłoś to pracownikowi firmy czarterowej. Ewentualne uszkodzenia jachtu odnotuj w protokole przejęcia jachtu i zadbaj, żeby został on podpisany przez obie strony. Czasami dobrze jest zrobić zdjęcie jeśli coś wzbudza Twoje wątpliwości. Zapobiegnie to ewentualnym dyskusjom podczas procedury check-out (zdania jachtu).
Poproś o wskazówki dotyczące ładowania akumulatorów. Dopytaj, czy spadek napięcia w akumulatorach skutkuje włączeniem alarmu i automatycznym odcięciem niektórych urządzeń (np. lodówki).
Zbiornik paliwa
Paliwo tankowane jest po każdym czarterze przez czarterującego. Niektóre firmy dolewają paliwo do pełna po powrocie jachtu do portu, aby mieć pewność, że następny klient wypłynie z pełnym zbiornikiem. Niestety, takie postępowanie należy do rzadkości. Zazwyczaj firma czarterowa polega na uczciwości czarterujących. Jeżeli chcesz mieć pewność, że rozpoczynasz rejs z pełnym zbiornikiem, zatankuj jacht zaraz po wyjściu z portu zaokrętowania. Zazwyczaj dotankujesz kilka litrów diesla. Jest to całkowicie normalne, ponieważ podczas tankowania paliwo się pieni i nie da się napełnić zbiornika w 100%. Jeżeli dolejesz znacznie więcej, poinformuj niezwłocznie o tym armatora i weź rachunek, aby uzyskać zwrot podczas wyokrętowania.
Ubezpieczenie kaucji
Niezależnie od tego jak starannie sprawdzisz jacht podczas przejęcia, może się zdarzyć, że coś zostanie przeoczone przez Ciebie i armatora. Może się też zdarzyć, że uszkodzisz jacht podczas czarteru. Dlatego gorąco zachęcamy do wykupienia ubezpieczenia kaucji. Ale nawet wtedy upewnij się jakie są wyłączenia z ubezpieczenia kaucji. Dość często ubezpieczeniem nie są objęte żagle, silnik zaburtowy i ponton jak również toalety.
Rada na koniec
Na koniec radzimy, aby podczas przejęcia jachtu nakręcić telefonem komórkowym film dobrej rozdzielczości. Uwiecznić na nim zarówno pokład, kadłub jachtu, jak i żagle. A następnie wpisać w protokole, w uwagach, że taką dokumentację filmową się wykonało. Podczas procedury check-in zdarza się coś przeoczyć, a film zwykle rozwiewa wątpliwości.
Poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na przejęcie jachtu zapewni spokojny i bezpieczny rejs. Aby o niczym nie zapomnieć pobierz PDF: check-in lista o czym należy pamiętać.


Posty w kategorii

Jak wybrać jacht do czarteru
Planujesz wakacje na jachcie. Znasz już termin i cel swojej podróży. Przed Tobą kluczowy... więcej »
zobacz więcej
Znaki kardynalne
Spokój i doświadczenie skippera to filary udanego rejsu. Decydują nie tylko o zaufaniu i... więcej »
zobacz więcej
Jak odprawić jacht do Czarnogóry
Aktualizacja 8.10.2019 Aby popłynąć do Czarnogóry musimy dokonać odprawy paszportowej. W tym celu wybieramy... więcej »
zobacz więcej