Odbiór jachtu od firmy czarterowej krok po kroku
09 08 2018
Nareszcie! Wakacje czas zacząć. Nadszedł upragniony dzień rozpoczęcia rejsu. Zmęczeni, ale szczęśliwi przyjeżdżamy do portu zaokrętowania. Mamy nadzieję na szybkie przejęcie jachtu. W tym celu pierwsze kroki kierujemy do biura armatora – wskazówki gdzie je znaleźć otrzymaliśmy wraz z dokumentami czarteru przed rejsem.
Uwaga: jeśli nie zdążymy dojechać do portu przed zmrokiem, w dniu przejęcia jachtu, zadzwońmy i uprzedźmy o tym armatora. Dzięki temu uzyskamy informację gdzie znajduje się jacht i jak się do niego dostać, oraz ustalimy, na którą godzinę przesunąć odbiór jachtu.
Co znajdziesz w tym artykule:
Formalności w biurze armatora
Udając się do biura armatora zabieramy ze sobą:
- Boarding Pass – dokument uprawniający do odbioru jachtu,
- patent skippera i świadectwo radiooperatora (Chorwacja)
- listę załogi – jeżeli zapomnieliśmy przesłać ją przed rejsem, lub gdy jej ostateczna wersja różni się od przesłanej,
- pieniądze/karty płatnicze.
W biurze armatora dokonujemy płatności związanych z czarterem. Opłacie zazwyczaj podlega:
- kaucja lub ubezpieczenie kaucji,
- transit-log (czasami określany jako opłata za sprzątanie),
- opłata klimatyczna (resident tax),
W Chorwacji turyści zobowiązani są do zapłaty taksy klimatycznej wynoszącej 10 HRK/os./dzień (ok. 1,5 EUR/os./dzień). Armator powinien wystawić rachunek za pobraną opłatę, która jest przekazywana bezpośrednio na konto Chorwackiego Ministerstwa Turystyki. Z obowiązku wnoszenia opłaty klimatycznej zwolnione są dzieci poniżej 12 roku życia oraz osoby niepełnosprawne (minimalny udokumentowany stopień niepełnosprawności według chorwackiego prawa to 70%). Za dzieci w wieku 12-18 płaci się 50% stawki podstawowej.
- opłata portowa przy czarterach one-way,
- dodatkowe, odpłatne wyposażenie takie jak silnik do pontonu, WiFi, ręczniki, baby net, SUP, hulajnoga itp.
Możliwe formy płatności – gotówka, karta kredytowa, karta płatnicza, EUR lub waluta lokalna – zależą od armatora i są określone w informacjach dotyczących portu zaokrętowania, które otrzymaliśmy przed rejsem.
Zdarza się, że na odbiór jachtu czeka kilka załóg. W takiej sytuacji obsługa biura może wskazać nam jacht, na który możemy już wejść i określi godzinę jego przekazania.
Przejęcie jachtu
Odbiór techniczny jachtu od przedstawiciela Armatora zwykle trwa około 1-2 godzin.
Ważne abyśmy dokładnie zapoznali się ze wszelkimi systemami znajdującymi się na jachcie oraz sprawdził faktyczny stan wyposażenia zgodnie z listą, którą otrzymamy od armatora. Lista zwykle jest w języku angielskim. Jeśli mamy wątpliwości, co oznaczają niektóre hasła, możemy zapoznać się z jej tłumaczeniem: lista wyposażenia w języku polskim. Jeżeli jacht czarterujemy po raz pierwszy warto dowiedzieć się na co zwrócić szczególną uwagę podczas przejęcia jachtu. Pozwoli nam to uniknąć wielu stresujących sytuacji podczas czarteru.
Jeżeli zauważymy jakiekolwiek uszkodzenia lub braki w wyposażeniu, natychmiast zgłaszamy je armatorowi. Jeżeli uszkodzenie nie zagraża bezpiecznej żegludze (np. uszkodzony żelkot na dziobie) możemy odebrać jacht, ale koniecznie wpiszmy zauważone uszkodzenie do protokołu przejęcia. Podpisany przez obie strony stanowi podstawę późniejszego rozliczenia przy zdaniu jachtu.
Na koniec otrzymujemy kluczyki i dokumenty jednostki.
Po przejęciu jachtu zapoznajemy załogę z przełącznikami na tablicy rozdzielczej, pokazujemy im działanie poszczególnych instalacji i urządzeń: toalety, pompy od prysznica, instalacji gazowej, rolera grota, rolera genuy itp. Każdy z załogantów musi wiedzieć, gdzie znajdują się środki ratunkowe i jak z nich korzystać. Gdy pływamy z mniej doświadczoną załogą, sprawdzamy, czy zna podstawowe węzły.
Zdarza się, że po tygodniu, w którym wystąpiły trudne warunki pogodowe, wiele jachtów wraca do bazy z uszkodzeniami. Czasami jeden jacht może mieć duże problemy techniczne (np. uszkodzenie płetwy sterowej po wejściu na mieliznę), angażujące sporą część ekipy technicznej. Firmy czarterowe dokładają starań aby to w żaden sposób nie wpłynęło to na nasz czarter, ale może się zdarzyć, że będziemy musieli chwilę dłużej poczekać na osobę przekazującą jacht. Postarajmy się zachować spokój i wykazać się wyrozumiałością.
Wcześniejsze przejęcie jachtu
Zwykle przejęcie jachtu następuje po godzinie 17,00. Jeszcze kilka lat temu zdarzało się, że jachty były przygotowywane szybciej i systematycznie przekazywane skipperom. W tej chwili wiele firm czarterowych udostępnia odpłatnie usługę wcześniejszego przejęcia jachtu tzw. early check-in około godziny 13h00. Cena takiej usługi, w niektórych firmach zawarta w zestawie Vip-pack, waha się między 100 a 160 EUR. Wcześniejsze przejęcie jachtu wymaga rezerwacji nie później niż 2 tygodnie przed zaokrętowaniem i nie zawsze jest dostępne.
Faktura za czarter
Faktury wystawiane są przez Armatora na żądanie klienta po zakończeniu czarteru. Jeśli chcemy otrzymać fakturę, poinformujmy o tym Armatora podczas zaokrętowania. Faktura może być wystawiona na dane podane w umowie.
Wcześniejsze zdanie jachtu
Jeśli chcemy opuścić jacht już w piątek wieczorem, a nie jak w umowie w sobotę rano, warto uprzedzić o tym fakcie armatora w czasie przejmowania jachtu. Zorganizuje on tak pracę w marinie, aby procedura odbioru jachtu odbyła się już w piątek (włącznie z kontrolą nurka).
Zanim wypłyniemy z portu (szczególnie, gdy jesteśmy w nim po raz pierwszy) zorientujmy się, gdzie znajduje się stacja paliw oraz upewnijmy się, czy po powrocie powinniśmy zacumować jacht przy tym samym pirsie.
Na czym polega procedura zdania jachtu przeczytasz w artykule: Zwrot jachtu – procedura check-out
Posty w kategorii
Zwrot jachtu – procedura check-out
Procedura zdania jachtu „check-out” Wszystko co dobre kiedyś się kończy, kończy się również nasz... więcej »
zobacz więcejKaucja i ubezpieczenie kaucji
Kaucja za jacht – co to jest i ile wynosi? Kaucja za jacht to... więcej »
zobacz więcejBoje na Balearach i ich rezerwacja
Gdzie znajdziemy boje na Balearach Baleary to hiszpański archipelag na Morzu Śródziemnym, w skład... więcej »
zobacz więcej