Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Kaucja i ubezpieczenie kaucji

Kaucja za jacht – co to jest i ile wynosi?

Kaucja za jacht to inaczej mówiąc depozyt, który deponujesz u armatora na wypadek ewentualnych szkód lub strat powstałych podczas rejsu.

Wysokość kaucji zależy od wielkości jachtu i akwenu, na którym będziesz pływał. Zwykle wynosi od 1 000 EUR (w przypadku małych jachtów jednokadłubowych) do nawet 5 000 EUR (w przypadku dużych katamaranów).

Kaucję musisz zdeponować podczas przejęcia jachtu, używając w tym celu karty kredytowej (wypukłej). Pamiętaj, aby przed czarterem sprawdzić wysokość limitu na karcie! Musi być on wyższy niż wysokość kaucji. W sporadycznych wypadkach kaucję możesz zdeponować w gotówce.

Kiedy armator może potrącić z kaucji

Każdy armator oczekuje, że zwrócisz mu jacht w takim stanie, w jakim go od niego odebrałeś. Jeżeli w trakcie czarteru doszło do uszkodzenia jachtu, nie wynikającego z naturalnego zużycia, ma on prawo do potrącenia części kaucji. Najczęściej potrącenia z kaucji zdarzają się:

  • przy uszkodzeniu burty lub części podwodnej kadłuba,
  • na skutek wejścia na mieliznę,
  • podarcia żagli,
  • zapchania toalety albo zbiornika na fekalia
  • zgubienia wyposażenia łodzi.

Jeżeli uszkodzisz inny jacht, również możesz ponieść koszty jego naprawy.

Zdarza się, że z pozoru błaha awaria, jak na przykład
nawinięcie się liny na śrubę napędową, może pociągnąć za sobą całkiem wysokie
koszty:

  • wyjęcie jachtu z wody w celu naprawy i ponowne wodowanie (400 – 500 EUR),
  • wymiana śruby (powyżej 300 EUR),
  • wymiana uszczelnień przekładni (powyżej 100 EUR),
  • czasami dodatkowy koszt związany z interwencją w miejscu odległym od bazy armatora lub najbliższego serwisu.

Jak wygląda blokada kaucji na karcie kredytowej

Kwota kaucji blokowana jest na Twojej karcie kredytowej w wyniku tak zwanej preautoryzacji. Nie oznacza to, że armator pobiera pieniądze z karty. Pozostają one nadal na Twoim koncie, ale nie możesz z nich korzystać. Blokada obniża limit transakcji przypisany do karty.

Obciążenie karty następuje jedynie gdy dojdzie do powstania szkody.

Zwolnienie blokady na karcie

Zwolnienie blokady na karcie powinno nastąpić w ciągu kilku dni od zakończenia czarteru. Zdarza się jednak, że następuje to po dłuższym czasie, nawet po 2-3 tygodniach od zakończenia czarteru. Uzależnione jest to od kraju, w którym dokonana została blokada, banku obsługującego firmę czarterową oraz organizacji, która kartę wydała.

Ubezpieczenie kaucji czyli jak uniknąć kosztów związanych z uszkodzeniem jachtu.

Podczas rejsu może dojść do powstania szkód, często na skutek zdarzeń losowych, gwałtownej zmiany pogody lub braku staranności. Nikt nie lubi wracać do portu, gdy wie, że jego, niemała przecież kaucja może być użyta przez armatora do pokrycia kosztów usunięcia szkód. Dlatego warto ubezpieczyć kaucję, aby Twoje wakacje do samego końca przebiegały w miłej atmosferze.

Kaucję możesz ubezpieczyć na dwa sposoby: u armatora skąd czarterujesz jacht lub w firmie ubezpieczeniowej.

Ubezpieczenie oferowane przez armatora

To najprostsze i najczęściej wybierane rozwiązanie przez czarterujących. W tym przypadku wpłacasz ustaloną przez firmę czarterową kwotę, zazwyczaj 150 – 250 EUR i nie deponujesz kaucji, bądź częściej, kaucja jest w znacznym stopniu zredukowana.

Ubezpieczenie takie miewa zazwyczaj różnego rodzaju obostrzenia np. nie obejmuje uszkodzenia lub utraty pontonu i silnika zaburtowego. Zdarzają się również inne, czasem dość istotne, wyłączenia, dlatego warto dokładnie zapoznać się z warunkami ubezpieczenia kaucji.

W przypadku ubezpieczeń w których zamiast eliminacji, oferowana jest redukcja kaucji, warto wziąć pod uwagę, że większość ewentualnych szkód powstałych na jachcie ma wartość ok. 200 – 500 EUR. Może się więc zdarzyć, że mimo wykupienia ubezpieczenia, będziemy obciążeni za szkody do wysokości zredukowanej kaucji.

Dlatego warto rozważyć ubezpieczenie kaucji oferowane przez firmę zewnętrzną.

Ubezpieczenie oferowane przez ubezpieczyciela

Ciągle jeszcze niedocenione, a bardzo skuteczne rozwiązanie. W tym przypadku musisz zdeponować pełną kwotę kaucji u armatora, ale ubezpieczasz ją przed rejsem w firmie ubezpieczeniowej. W przypadku potrącenia kaucji przez armatora otrzymujesz zwrot od ubezpieczyciela. Rozwiązanie to ma kilka korzyści:

  • zwykle kwota ubezpieczenia u ubezpieczyciela jest niższa od ubezpieczenia oferowanego przez armatora,
  • ubezpieczenie takie zawiera minimalny udział własny, najczęściej niższy od rozwiązań oferowanych przez firmy czarterowe,
  • i co najciekawsze, czasami ubezpieczenia takie obowiązują przez 12 miesięcy tzn. płacąc jedną składkę masz ubezpieczony więcej niż jeden czarter. To rozwiązanie wydaje się zatem bardzo korzystne dla osób czarterujących częściej niż raz w roku.

Ubezpieczenie kaucji oferują na naszym rynku dwie firmy: Yacht-Pool oraz Pantaenius.

W firmie Pantaenius usługa ta nazywa się „Kaucja Plus” i można ją wykupić nawet na dzień przed wyjazdem. Dla przykładowej kaucji 2 000 EUR koszt ubezpieczenia wynosi 134 EUR. Jeżeli nasza kaucja wynosi 4 000 EUR, a w formularzu nie znajdujemy takiej pozycji, możemy wykupić dwie polisy: na 3 000 Eur + 1 000 Eur, i w ten sposób pokryć całą kaucję.

Firma Yacht-Pool oferuje całoroczne ubezpieczenia w wysokości ok 10% wartości kaucji (np. 154 EUR przy kaucji 1 550 EUR). Udział własny w jej ofercie wynosi 5% wartości szkody, nie mniej niż 50 EUR za zdarzenie. Standardowo ubezpieczenie kaucji w tej firmie zawierane jest razem z ubezpieczeniem OC skippera, ale zazwyczaj, na zapytanie, można również wykupić samo ubezpieczenie kaucji.

Pamiętajmy, że w tym rozwiązaniu musimy wpłacić kaucję za jacht, a zwrotu potrąconych środków możemy domagać się od ubezpieczyciela dopiero po powrocie do kraju i złożeniu odpowiedniego wniosku wraz z rachunkami potwierdzającymi poniesione koszty.

Jakich szkód nie pokrywa ubezpieczenie kaucji

Pamiętaj, wykupienie ubezpieczenia kaucji nie chroni Cię od opłat za zablokowanie toalety oraz szkód wyrządzonych umyślnie, lub w wyniku rażącego zaniedbania. Nie zwalnia Cię również z obowiązku uzupełnienia paliwa po rejsie.

Ubezpieczenie kaucji nie pokrywa również kosztów związanych z nieterminowym oddaniem jachtu lub oddaniem go w innym porcie oraz szkód powstałych pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.

Czarter jachtu bez kaucji

Rzadko spotykane rozwiązanie, ale bardzo wygodne. Czarter jachtu odbywa się bez konieczności wpłacania kaucji. Jednocześnie otrzymujesz całkowite zabezpieczenie na wypadek uszkodzeń. W tym wariancie zazwyczaj czarter jachtu lub pakiet usług dodatkowych jest nieco droższy niż w firmach konkurencyjnych. Takie rozwiązanie proponuje między innymi firma Navigare Yachting w swoich bazach w Chorwacji, Grecji, Szwecji, BVI i Turcji. Obowiązkowy pakiet CareFree zwalnia czarterującego z wpłacania kaucji.

Na koniec nasza rada. Część żeglarzy uważa, że ich doświadczenie i rozważne prowadzenie rejsu zabezpieczy ich przed uszkodzeniami jachtu i wynikającymi z tego kosztami. Niestety, nawet najlepszym skipperom zdarzają się usterki podczas rejsu. Morze to żywioł, którego nie sposób przewidzieć. Dlatego zdecydowanie rekomendujemy przed każdym czarterem ubezpieczyć kaucję.

Kaucja i ubezpieczenie kaucji

 

 

 

Posty w kategorii

znaki kardynalne

Znaki kardynalne

Spokój i doświadczenie skippera to filary udanego rejsu. Decydują nie tylko o zaufaniu i... więcej »

zobacz więcej
Chorwacja czarter jachtu ze skipperem

Czarter jachtu ze skipperem

Czy myślałeś kiedyś o wakacjach na jachcie w gronie znajomych lub rodziny? Wspólnym biesiadowaniu... więcej »

zobacz więcej
Deska SUP do wynajęcia z czarterem jachtu

SUP – wypożyczać czy nie?

Jeszcze dwa lata temu była to nowość. Teraz można ją znaleźć w ofercie wielu... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

 

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmową kolekcję
przewodników dla żeglarzy.