Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Kaucja i ubezpieczenie kaucji

Wysokość kaucji

Podczas przejęcia jachtu, musisz zazwyczaj zdeponować kaucję w wysokości zależnej od wielkości jachtu i akwenu, na którym go czarterujesz. Wysokość kaucji wynosi od 1 000 EUR w przypadku małych jachtów jednokadłubowych do nawet 5 000 EUR w przypadku dużych katamaranów. Kaucję musisz zdeponować najczęściej wypukłą kartą kredytową, w sporadycznych wypadkach gotówką. Pamiętaj, aby przed czarterem sprawdzić wysokość limitu na karcie! Musi być on wyższy niż wysokość kaucji.

Jak wygląda blokada kaucji na karcie kredytowej

Kwota kaucji blokowana jest na Twojej karcie kredytowej w wyniku tak zwanej preautoryzacji. Nie oznacza to, że armator pobiera pieniądze z karty. Pozostają one nadal na Twoim koncie, ale nie możesz z nich korzystać. Blokada obniża limit transakcji przypisany do karty.

Obciążenie karty następuje jedynie gdy dojdzie do powstania szkody.

Kiedy armator może potrącić opłatę z kaucji

Każdy armator oczekuje, że zwrócisz mu jacht w takim stanie, w jakim go od niego odebrałeś. Jeżeli w trakcie czarteru doszło do uszkodzenia jachtu, nie wynikającego z naturalnego zużycia, ma on prawo do potrącenia części kaucji. Najczęściej potrącenia z kaucji zdarzają się przy uszkodzeniu burty lub części podwodnej kadłuba na skutek wejścia na mieliznę, podarcia żagli, zapchania toalety albo zbiornika na fekalia lub zgubienia wyposażenia łodzi. Jeżeli uszkodzisz inny jacht, również możesz ponieść koszty jego naprawy.

Zdarza się, że z pozoru błaha awaria, jak na przykład nawinięcie się liny na śrubę napędową, może pociągnąć za sobą całkiem wysokie koszty:

  • wyjęcie jachtu z wody w celu naprawy i ponowne wodowanie (400 – 500 EUR),
  • wymiana śruby (powyżej 300 EUR),
  • wymiana uszczelnień przekładni (powyżej 100 EUR),
  • czasami dodatkowy koszt związany z interwencją w miejscu odległym od bazy armatora lub najbliższego serwisu.

Część żeglarzy uznaje, że ich doświadczenie i rozważne prowadzenie rejsu zabezpieczy ich przed uszkodzeniami jachtu i wynikającymi z tego kosztami. Niestety, nawet najlepszym skipperom zdarzają się uszkodzenia jachtu, dlatego rekomendujemy przed każdym czarterem ubezpieczenie kaucji.

Zwolnienie blokady na karcie

Zwolnienie blokady na karcie powinno nastąpić w ciągu kilku dni od zakończenia czarteru. Zdarza się jednak, że następuje to po dłuższym czasie, nawet po 2-3 tygodniach. Uzależnione jest to od kraju, w którym dokonana została blokada, banku obsługującego firmę czarterową oraz organizacji, która kartę wydała.

Jak uniknąć kosztów związanych z uszkodzeniem jachtu

Ubezpieczenie kaucji oferowane przez armatora

To najprostsze i najczęściej wybierane rozwiązanie przez czarterujących jachty. W tym przypadku wpłacasz ustaloną przez firmę czarterową kwotę, zazwyczaj 150 – 250 EUR i nie deponujesz kaucji, bądź częściej, kaucja jest w znacznym stopniu zredukowana. Ubezpieczenie takie miewa czasem różnego rodzaju obostrzenia. Najczęściej nie obejmuje uszkodzenia lub utraty pontonu i silnika zaburtowego. Zdarzają się również inne wyłączenia. Czasem dość istotne.

Ubezpieczenie kaucji oferowane przez ubezpieczyciela

Ciągle jeszcze niedocenione rozwiązanie. W tym przypadku musisz zdeponować pełną kwotę kaucji u armatora, ale w przypadku potrącenia kaucji otrzymujesz zwrot od ubezpieczyciela. Rozwiązanie to ma kilka korzyści:

  • zwykle kwota ubezpieczenia u ubezpieczyciela jest niższa od ubezpieczenia oferowanego przez armatora,
  • ubezpieczenie takie zawiera minimalny udział własny, najczęściej niższy od rozwiązań oferowanych przez firmy czarterowe,
  • i co najciekawsze, często ubezpieczenia takie obowiązują przez 12 miesięcy tzn. płacąc jedną składkę masz ubezpieczony więcej niż jeden czarter.
    To rozwiązanie wydaje się zatem bardzo korzystne dla osób czarterujących częściej niż raz w roku.

Firma Yacht-Pool oferuje całoroczne ubezpieczenia w wysokości ok 10% wartości kaucji (np. 154 EUR przy kaucji 1 550 EUR). Udział własny w jej ofercie wynosi 5% wartości szkody, nie mniej niż 50 EUR za zdarzenie. Standardowo ubezpieczenie kaucji w tej firmie zawierane jest razem z ubezpieczeniem OC skippera, ale zazwyczaj na zapytanie można wykupić pojedyncze ubezpieczenie.

Całkowity brak kaucji

Rozwiązanie najrzadziej spotykane, ale bardzo wygodne. W tym wariancie zazwyczaj czarter lub pakiet usług dodatkowych jest nieco droższy niż w firmach konkurencyjnych. W zamian otrzymujesz całkowite zabezpieczenie na wypadek uszkodzeń oraz krótszy czas poświęcony na zaokrętowanie i wyokrętowanie. Takie rozwiązanie proponuje między innymi firma Navigare Yachting w swoich bazach w Chorwacji, Grecji, Szwecji, BVI i Turcji.

Pamiętaj, wykupienie ubezpieczenia kaucji nie chroni Cię od opłat za zablokowanie toalety oraz szkód wyrządzonych umyślnie, lub w wyniku rażącego zaniedbania. Nie zwalnia Cię również z obowiązku uzupełnienia paliwa po rejsie.

 

Kaucja i ubezpieczenie kaucji

 

 

 

Posty w kategorii

Katamaran postaw na komfort i przestrzeń

Katamaran – postaw na komfort i przestrzeń

Gdy ważna jest dla Ciebie przestrzeń i wygoda na jachcie, powinieneś spróbować jak żegluje... więcej »

zobacz więcej
Chorwacja czarter jachtu ze skipperem

Czarter jachtu ze skipperem

Czy myślałeś kiedyś o wakacjach na jachcie w gronie znajomych lub rodziny? Wspólnym biesiadowaniu... więcej »

zobacz więcej
Czarter jachtów fast minute

Czarter jachtu Last Minute i First Minute – Mity i fakty

Zastanawiałeś się kiedyś czy warto rezerwować jacht z dużym wyprzedzeniem, czy może lepiej poczekać... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

 

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmową kolekcję
przewodników dla żeglarzy.