Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Porównanie – Oceanis 46.1, Dufour 460, Bavaria C 45

Porównanie małych jachtów 5-kabinowych

W ostatnich miesiącach trzy konkurencyjne stocznie: Bavaria, Dufour oraz Beneteau wypuściły na rynek bardzo zbliżone modele jachtów. Mówimy tu o konstrukcjach mających długość ok. 46 stóp, a wewnątrz aż 5 kabin. To dość nowatorskie rozwiązanie. Do tej pory, z niewielkimi wyjątkami, pięć kabin można było znaleźć jedynie na jachtach o długości powyżej 50 stóp. Sprawdźmy, czy rzeczywiście można wygodnie żeglować 10 osobową załogą na tak niewielkich jachtach, a przy okazji porównajmy te trzy modele: – Oceanis 46.1, Dufour 460 oraz Bavaria C45.

 

Podstawowe dane techniczne jachtów w wersji pięciokabinowej:

 

 

Długość jachtu

Biorąc pod uwagę długość całkowitą, Oceanis 46.1 jest najdłuższy z trzech omawianych jachtów – ma 14,6 metra. Jego długość całkowita jest aż o 62 cm większa niż w Bavarii C45. Jeżeli jednak porównamy długość kadłuba, okaże się, że wszystkie jachty są praktycznie równe – ok. 13,60 m. Warto zaznaczyć, że długość całkowita Bavarii C45 nie przekracza granicy 14 m, więc dla tego jachtu wysokość opłat za cumowanie lub postój na bojce zwykle będzie niższa.

Oceanis 46.1

Oceanis 46.1

Dufour 460 GL

Dufour 460

Bavaria Cruiser 45

Bavaria C 45

Miejsca do spania

Każdy z omawianych jachtów posiada 4 dwuosobowe kabiny z kojami na jednym poziomie oraz dodatkową kabinę z dwiema kojami piętrowymi. Dufour 460 oferuje jednak o jedno miejsce więcej w porównaniu do konkurentów. W lewej dziobowej kabinie znajduje się dodatkowa pojedyncza koja w postaci półki. Nie jest to rozwiązanie zbyt wygodne dla osoby dorosłej, ale może być całkiem interesujące dla rodzin z małym dzieckiem.

Toalety

Umieszczenie pięciu kabin na tej długości jachtach odbywa się kosztem innej przestrzeni. W tym przypadku kosztem toalet. Projektanci Dufoura 460 oraz Oceanisa 46.1 poradzili sobie jednak lepiej od twórców Bavarii C45. Na obu francuskich jachtach mamy do dyspozycji trzy toalety, podczas gdy na Bavarii tylko dwie. Co więcej, na Bavarii obie dostępne są jedynie z kabin dziobowych. Pod tym względem Francuzi zdecydowanie wygrywają.

Kokpit

Każdy z omawianych jachtów posiada duży kokpit z dwoma kołami sterowymi oraz otwieraną platformę kąpielową. Swobodnie zmieści się w nim 8 osobowa załoga. Przy dodatkowych dwóch załogantach miejsca, szczególnie przy stoliku, może trochę brakować. Na Oceanisie 46.1 i Bavarii C45 zastosowano ciekawe rozwiązane prowadzenia lin i umiejscowienie kabestanów. Kabestany do obsługi szotów i fałów znajdują się tuż przy stanowisku skippera, natomiast liny prowadzone są zamkniętymi „rynnami” wzdłuż półpokładów. Dzięki temu uzyskujemy cześć „rekreacyjną” wolną od lin, a skipperowi łatwiej jest prowadzić jacht samodzielnie. Z drugiej strony załoga ma nieco utrudniony dostęp do kabestanów.

Oceanis 46.1 kokpit

Oceanis 46.1

Dufour 460 kokpit

Dufour 460

Bavaria C45 kokpit

Bavaria C 45

W odróżnieniu od konkurentów, kokpit w Oceanisie 46.1 posiada strefy rekreacyjne zlokalizowanymi na kabinie, po obu stronach zejściówki. Wyłożone materacami służą jako miejsce do opalania lub dodatkowe siedzenie dla załogi. W tym samym kokpicie znajdziemy również dwa chowane do pawęży teleskopowe wysięgniki do pontonu. Z kolei w Dufourze uwagę zwracają poszerzane ławki w kokpicie, które po rozłożeniu są na tyle szerokie, że służą jako wygodne koje podczas upalnych nocy i dodatkowa przestrzeń do relaksu.

Warto przyjrzeć się rozwiązaniom stolika w kokpicie. Na Bavarii mamy dwa identyczne stoliki dla prawej i lewej burty. Można je częściowo złożyć uzyskując doskonałą przestrzeń komunikacyjną pomiędzy kokpitem a zejściówką. Przy takim rozwiązaniu nie możemy jednak wykorzystać przestrzeni wewnątrz stolika, jak ma to miejsce na Oceanisie. Tu stolik służy jako schowek na tratwę ratunkową lub, opcjonalnie, posiada niewielką lodówkę na napoje. Podobnie jest na Dufourze – w stoliku w kokpicie znajduje się schowek na butelki oraz, również opcjonalnie, lodówka na napoje. Które rozwiązanie jest lepsze? To kwestia gustu i przyzwyczajeń, ale nam bardziej podobają się tradycyjne stoliki Dufoura i Oceanisa.

Zobaczmy jak wygląda stanowisko skippera. Zarówno Bavaria C45 jak i Dufour 460 mają manetkę gazu na kolumnie koła sterowego. W przypadku Oceanisa 46.1 znajduje się ona w mniej wygodnym miejscu – przy podłodze, na wysokości kostki.

Każdy kuk z pewnością doceni grill gazowy znajdujący się na pawęży każdego z jachtów. W Oceanisie jest to rozwiązanie stosowane tylko w niektórych wersjach wyposażenia. Grill jest montowany na uchylnym fragmencie pawęży. Odchylenie go w kierunku opuszczonej platformy kąpielowej powoduje, że mamy całkowicie otwartą rufę, co nie tylko ułatwia komunikację, ale również podkreśla przestrzeń i wielkość kokpitu.  Na Dufourze oraz Bavarii grill instalowany jest „na stałe” na pawęży, co powoduje, że rufa jest tylko w połowie otwarta.

Podsumowanie

Każdy z omawianych jachtów posiada swoją podstawową wersję z czterema kabinami i taką wersję rekomendujemy do czarteru dla załóg nie większych niż 8 osób. Jeżeli jednak chcemy zabrać na pokład większą załogę, szczególnie z dziećmi, wersja pięciokabinowa wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Co prawda mamy wówczas do dyspozycji mniej toalet, ale za to nikt nie musi spać w mesie. W każdym z projektów położono nacisk na część rekreacyjną: zwiększenie przestrzeni do opalania, szerokie platformy kąpielowe, otwarte rufy, grille. Nowe rozwiązania mają przede wszystkim zaspokoić potrzeby załogi, a jachty mają być jeszcze bardziej funkcjonalne podczas postoju w zatokach. Każdy z prezentowanych modeli posiada swoje mocne strony. Trudno wyłonić zwycięzce, choć naszym zdaniem liczba toalet może być kluczowa podczas wybierania jachtu do czarteru. Z tego też powodu, jak również biorąc pod uwagę design jachtu nam szczególnie przypadł do gustu Oceanis 46.1.

Oto największe zalety każdego z modeli:

Oceanis 46.1

część rekreacyjna na kabinie w okolicy zejściówki
trzy toalety
stolik w kokpicie z miejscem na tratwę ratunkową lub lodówkę
szerokie zejście do wody – otwarta pawęż
sporej wielkości kambuz

Dufour 460

zastosowanie dodatkowej pojedynczej koi w jednej z kabin dziobowych
możliwość poszerzenia ławeczek i utworzenia miejsca do leżenia w kokpicie
grill w kokpicie w każdej wersji wyposażenia
trzy toalety
wygodne umiejscowienie manetki gazu

Bavaria C45

grill w kokpicie w każdej wersji wyposażenia
długość całkowita poniżej 14 m, wiec niższe opłaty portowe
zbiornik na wodę ok. 100 l większy od konkurentów
wygodne umiejscowienie manetki gazu
miejsce na niewielki ponton pod kokpitem

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasze opinie o jachcie Dufour 460 Grand Large wersja 4 kabinowa, po jesiennym rejsie na Sycylii.

 


Szukasz jachtu na wakacje? Najlepsze oferty, wysokie zniżki, sprawdzone jachty.


 

 

Posty w kategorii

Marina Kornati Marina Sangulin Biograd na Moru Chorwacja

Zwrot jachtu – procedura check-out

Procedura zdania jachtu „check-out” Wszystko co dobre kiedyś się kończy, kończy się również nasz... więcej »

zobacz więcej

Nowa wyszukiwarka jachtów – już działa!

Sprawdź naszą nową wyszukiwarkę czarterów! Mnóstwo przydatnych informacji, nowe filtry, wiarygodne opinie o armatorach... więcej »

zobacz więcej
transit-log

Co to jest transit-log?

Transit-log to obowiązkowa opłata jaką musimy uiścić podczas zaokrętowania. Pokrywa ona koszty związane z... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

 

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmowy przewodnik po trasie rejsu z Trogiru