Skontaktuj się z nami tel. +48 22 446 83 80

Jak odprawić jacht do Czarnogóry

Aktualizacja 8.10.2019

Aby popłynąć do Czarnogóry musimy dokonać odprawy paszportowej. W tym celu wybieramy jeden z portów celnych w Chorwacji: port Gruz w Dubrowniku lub położony około 8 Mm dalej na południe  – port w Cavtat. Żeglarze na ogół wybierają Cavtat, ze względu na mniejszy ruch. Kapitanat w Cavtacie pracuje od 7:00 do 15:00 (w sezonie bywa, że dłużej), kapitanat w Dubrowniku 24h/7 dni.

Odprawa w Chorwacji

Nabrzeże przygotowane do odprawy znajduje się po lewej stronie od wejścia do portu i jest oznaczone dużą, żółtą tablicą z literą Q. Może przy nim cumować jednocześnie 4-5 jachtów. Cumujemy rufą, wcześniej rzucając kotwicę. Gdy jest więcej miejsca można stanąć longside. Dla formalności dodamy, że nie ma możliwości odprawienia się, jeśli cumujemy przy innej części nabrzeża lub staniemy na kotwicy. W szczycie sezonu trzeba czekać w kolejce, aż zwolni się miejsce przy pirsie.

Z informacji od naszych klientów: czasami przy pirsie pojawia się oszust, który odpłatnie odbiera cumy lub wręcz pobiera opłatę za cumowanie (10 Eur). Należy uważać. Obsługa portu występuje w firmowych koszulkach i posiada wymagane pokwitowania. Oddzielnie pobierana jest opłata za prąd i wodę, oddzielnie na keję. Jachty cumujące longside płacą drożej niż jachty cumujące rufą.

Wywieszamy pod salingiem flagę MKS „Q” (cała żółta) – sygnalizując tym samym chęć przystąpienia do odprawy. Załoga zostaje na jachcie (barierki skutecznie otaczają cały pirs odpraw). Skipper udaje się do kapitanatu, a następnie na policję (CUSTOM) zabierając ze sobą następujące dokumenty:

  • dokumenty tożsamości załogi (paszporty lub dowody osobiste), ważne aby były to te same dokumenty wskazane na liście załogi,
  • listę załogi
  • uprawnienia żeglarskie skippera
  • dokumenty rejestracyjne jachtu, ubezpieczenie, zezwolenie armatora (właściciela) na opuszczenie przez jacht wód terytorialnych Chorwacji.

Jeśli nie czekamy w kolejce na odprawę, wszystkie formalności powinny zająć nam 30 minut. Po dokonaniu odprawy musimy płynąć bezpośrednio i najkrótszą drogą do portu w Czarnogórze aby dokończyć procedurę odprawy. Nie możemy się nigdzie po drodze zatrzymywać – nawet na krótką kąpiel czy posiłek.

Z informacji od naszych klientów: Jachty są cały czas obserwowane na radarach. Nam owinęła się torba plastikowa dookoła śruby. Musieliśmy stanąć bo były wibracje. Zanurkowaliśmy żeby ją oczyścić i popłynęliśmy dalej. Z Dubrownika wypłynęła łódź patrolowa Policji Granicznej i nas dogoniła, kazała stanąć i pytali dlaczego się zatrzymaliśmy (choć celowo zrobiłem to na pełnym morzu). Po pokazaniu kawałków worka i wyjaśnieniu co się stało – pozwolili płynąć dalej.

Odprawa w Czarnogórze

W Czarnogórze płyniemy prosto do miejscowości Zelenika leżącej między Herceg Novi a Kumbor w Zatoce Kotorskiej. Pirs do odprawy jest dobrze oznaczony. Cumujemy longside do dużych, czarnych odbijaczy. Uwaga: bardzo brudzą burty. Podobnie jak podczas odprawy w Chorwacji, skipper schodzi na ląd, zabiera wszystkie dokumenty oraz pieniądze, załoga oczekuje na jachcie. Z dokumentami udaje się do kapitanatu i na policję.

Jeśli nie mamy banderki Czarnogóry – możemy ją tu nabyć za 10 euro. Odprawa w Zelenice odbywa się w godzinach 7.00-21.00. Zwykle zajmuje około 1-1,5h. Po zakończeniu oprawy wywieszamy banderę Czarnogóry.

Z informacji od naszych klientów: bardzo trudno kupić flagę Czarnogóry w Chorwacji. Najprościej zrobić to podczas odprawy w Zelence  – gotówka 10 EUR, w odróżnieniu od płatności za winietę – tu tylko kartą. 

Powrót do Chorwacji wygląda podobnie. Ponieważ jednak nie wnosimy opłat i nie musimy wypełniać ręcznie żadnych dokumentów jest zdecydowanie szybszy.

Koszt winiety na jacht w Czarnogórze

jachty od 7 do 12 metrów – 40 euro (tydzień) lub 95 euro (miesiąc)
jachty od 12 do 17 metrów – 120 euro (tydzień) lub 220 euro (miesiąc)

Z informacji od naszych klientów: we wrześniu 2019 za Bavarię 46 płaciliśmy:  29,93 EUR winieta + 2,05 EUR opłata administracyjna

Na koniec warto wspomnieć, że formalnie odprawiając się do Czarnogóry obowiązują nas dwa dodatkowe przepisy:

  • – na jachcie powinna znajdować się druga osoba z uprawnieniami żeglarskimi (co-skipper),
  • – wpływając do Czarnogóry trzeba posiadać ponton z silnikiem.

Nie słyszeliśmy o przypadkach ich respektowania. Żaden z naszych klientów nie był proszony o ich udokumentowanie. Natomiast niektóre firmy czarterowe np. Euromarine, w przypadku planowania rejsu do Czarnogóry, wymaga wynajęcia jachtu wraz z silnikiem do pontonu.

Zobacz również: 5 porad dla planujących rejs z Dubrownika do Czarnogóry


Szukasz czarteru w Czarnogórze? Dowiedz się więcej w naszym serwisie:


Jak odprawić się do Czarnogóry

 

 

Posty w kategorii

Powtórka przed rejsem - węzły żeglarskie

Węzły żeglarskie – powtórka przed rejsem

To krótkie repetytorium ma Wam pomóc w przygotowaniu do sezonu żeglarskiego. Bez względu na... więcej »

zobacz więcej
okładka publikacji Żeglowanie w Chorwacji edycja 2022

Warta uwagi publikacja „Żeglowanie w Chorwacji”

Chorwackiego wydawnictwa More. W polskiej wersji językowej.

zobacz więcej
Bezpieczne kotwicowisko

Postój na kotwicy – wybieramy miejsce

Postój na kotwicy Nocleg w cichych zatoczkach, kąpiel na plaży, a co równie miłe... więcej »

zobacz więcej

Punt

Stryjeńskich 15A lok 5 (1 piętro)

02-791 Warszawa

tel. +48 22 446 83 80

fax +48 22 894 00 42

 

info(@)punt.pl

MENU
Mamy dla Ciebie prezent!

Zapisz się do naszego NEWSLETTERA
i odbierz darmowy przewodnik po trasie rejsu z Trogiru