Informacje praktyczne

PATENTY I UMIEJĘTNOŚCI
Na czarterowanym jachcie powinny znajdować się dwie osoby z dobrą znajomością manewrowania jachtem na żaglach i silniku. Umiejętności te należy potwierdzić patentem żeglarskim lub udokumentowanym stażem. W Chorwacji należy dodatkowo posiadać świadectwo radiooperatora UKF lub dokument o podobnym charakterze. Osobom, które nie posiadają wystarczających umiejętności i uprawnień proponujemy wynajęcie skippera.

UBEZPIECZENIE
Wszystkie proponowane przez nas jachty posiadają ubezpieczenie OC i CASCO na szkody powyżej kwoty kaucji. Zalecamy ubezpieczenie załogi w zakresie kosztów leczenia za granicą oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków.

POTWIERDZENIE CZARTERU
Po wybraniu przez klienta rodzaju jachtu, portu zaokrętowania oraz terminu czarteru, sprawdzamy u armatora możliwość wynajęcia wybranego jachtu. Jeżeli podana opcja nie jest dostępna, przygotowujemy propozycję alternatywną. Wstępna rezerwacja ważna jest zwykle 6 dni. W tym czasie należy podpisać umowę oraz wpłacić pierwszą część opłaty czarterowej.

KAUCJA
Przed przekazaniem jachtu Czarterujący wpłaca armatorowi kaucję, której wysokość określona jest w cenniku. Kaucja jest zwracana Czarterującemu, jeżeli odda on jacht w terminie określonym w umowie, bez uszkodzeń i braków oraz nie wyrządzi jachem szkód osobom trzecim. Część armatorów oferuje zamiast kaucji jej "ubezpieczenie", czyli wpłatę kilkakrotnie niższej sumy, która nie podlega jednak zwrotowi.


 WARUNKI POGODOWE

 

Na większości akwenów jest możliwość korzystania z komunikatów meteorologicznych nadawanych na określonych pasmach i w określonych porach w radiu UKF. Jednak prognoza pogody jest tylko prognozą i nigdy nie daje 100% pewności, dlatego warto pamiętać, że:

1. Pogodę chmurną, deszczową i wietrzną zapowiadają:
- systematyczny spadek ciśnienia
- wzrost siły wiatru wieczorem i nocą
- nagła zmiana kierunku wiatru
- silne świecenie gwiazd
- halo (pierścień) wokół słońca lub księżyca
- tęcza rano lub przed południem
- wschód słońca za ciemną warstwą chmur
- brudnożółty wschód słońca
- chmury nadciągające warstwowo na różnych poziomach

2. Silne wiatry zapowiadają:
- ciemnoniebieskie niebo
- czerwony księżyc
- krwistoczerwony wschód słońca
- wzrost siły wiatru po ustaniu deszczu

3. Pogodę ładną bez opadów z umiarkowanymi wiatrami zapowiadają:
- czysty wschód słońca
- obfita rosa rano i wieczorem
- wiatr cichnący nad ranem i wieczorem
- zanikanie pod wieczór chmur kłębiastych
- mgła opadająca nad ranem
- wzrost ciśnienia (nie zawsze)
- czerwony zachód słońca
- tęcza w godzinach popołudniowych
- złote niebo po zachodzie słońca
- niezbyt silne świecenie gwiazd

Charakterystyka warunków panujących na poszczególnych akwenach:

CHORWACJA
Mimo wysokich temperatur w lipcu i w sierpniu, braku opadów i kilkutygodniowych okresów ciszy, Adriatyk potrafi być groźny. Żeglując musimy być przygotowani na spotkanie przypadkowej burzy lub sztormowego lokalnego wiatru. Zmiany pogody następują błyskawicznie, dlatego bardzo ważne jest posiadanie przez nas aktualnego serwisu pogodowego.


Najczęściej spotykane wiatry w Chorwacji to:
Bora (bura, grego) – porywisto-burzowy wiatr wiejący przeważnie z kierunku NE. Pojawia się nagle i uderza z całą mocą – niekiedy osiąga 12o w skali Beauforta. Nie poprzedzają go żadne zwiastuny złej pogody, wprost przeciwnie wysokie ciśnienie i piękna słoneczna pogoda. Tutaj przydaje się nasza UKF-ka. Chorwacka straż przybrzeżna ogłasza alarm pierwszego stopnia.
Jugo (yugo) – wieje z ćwiartek południowych od S do SE. W lecie jego siła dochodzi do 7o B, jednocześnie tworzy wysoką falę. Towarzyszą mu deszcze, ciśnienie spada, wzrasta zachmurzenie i wzrasta temperatura powietrza, pojawia się zamglenie. Jugo potrafi się rozwiewać do dwóch – trzech dni, zanim osiągnie maksymalną siłę. Często towarzyszą mu burze z piorunami. Niesie ze sobą brązowy pył, który wciska się w każdy zakamarek.
Mistral (Maestral) – wieje z NW przy bezchmurnym niebie osiągając siłę od 3 do 5o B. Zaczyna wiać rano i cichnie po zachodzie słońca. Barometr stoi wysoko. Jest to chyba najbardziej przyjazny wiatr dla żeglarzy.
Lebic (Garbin) – wieje przeważnie z SW z siłą przekraczającą niekiedy do 10o B. Latem trwa na szczęście krótko – do dwóch godzin. Jest wiatrem burzowym – towarzyszą mu chmury (cumulonimbusy), wyładowania atmosferyczne i deszcze. Ciśnienie gwałtownie spada w dół. Wieje bardzo porywiście.
Tramontana (Tramuntana) – wieje przeważnie z N do NE z siłą do 9o B. Ciśnienie wysokie.
Levanat (Levanter) – wiatr wiejący z siłą do 7o B z kierunku E. Niesie ze sobą deszcz. Ciśnienie zmienne.

GRECJA
Czerwiec, lipiec i sierpień to miesiące, kiedy w Grecji temperatura przekracza zwykle 35o C. Opady deszczu są wtedy bardzo rzadkie. W miesiącach letnich na Morzu Egejskim spotkamy wiatr płn. lub płn.-wsch noszący nazwę meltemi, który starożytni Grecy nazywali etesians, czyli stały. Potrafi on przez wiele dni wiać z siłą przekraczająca 8 stopni w skali Beauforta. Dlatego, szczególnie w lipcu i w sierpniu, zdarzają się sytuacje, że uniemożliwia jachtom opuszczenie portu. Warunki wiatrowe na Morzu Jońskim są łagodniejsze i przypominają te panujące na Adriatyku.

TURCJA
Charakterystyka warunków pogodowych na najatrakcyjniejszym żeglarsko południowo-zachodnim wybrzeżu Turcji jest taka sama jak wyżej opisana dla egejskiej części Grecji.

FRANCJA
Wybrzeże Morza Śródziemnego. Na południowym wybrzeżu Francji panują bardzo dogodne warunki do uprawiania żeglarstwa. Szczególnie w okolicach ujścia Rodanu – Zatoka Lwów - można się natknąć na północny wiatr mistral. Mistral często, szczególnie w miesiącach zimowych, osiąga znaczną siłę. Potrafi wtedy w bardzo krótkim czasie doprowadzić do silnego zafalowania morza. Jest to wiatr suchy, przynoszący ochłodzenie i dużą przejrzystość powietrza. Drugim ważnym wiatrem, z którym można się spotkać w tym rejonie jest marin, wiejący z kierunku południowo-wschodniego. Jest to wiatr ciepły, wilgotny, który wiąże się prawie zawsze ze wzrostem zachmurzenia i opadami deszczu.

WŁOCHY
Część zachodnia i południowa. Podobnie jak na śródziemnomorskim wybrzeżu Francji panują tu bardzo dobre warunki do uprawiania żeglarstwa. Wzdłuż zachodniego wybrzeża wieje bryza płn.-zach. Najsilniejsze wiatry są wiatrami północnymi i północno-zachodnimi. Wokół wysp – szczególnie jesienią można spotkać szkwały. Wiatrem, który można spotkać na północy od Sardynii i Korsyki jest libeccio, który wieje przez cały rok z kierunku zachód i południowy zachód. Drugim ważnym wiatrem jest tramontana (płn.–zach.), świeży wiatr, wiejący głównie zimą. Ciepłym wiatrem, który dociera do płd. Włoch z Afryki jest sirocco, który u wybrzeży afrykańskich jest wiatrem suchym i niosącym pył, który przemieszczając się na północ zmienia się w wiatr wilgotny.

Vademecum